
Utskrift från Malmö universitet - mau.se
Utskrift från Malmö universitet - mau.se
Konceptutveckling av en kryddkvarn |
![]() |
Tahir, Hanin Ali; Hawash, Dunja : Malmö universitet/Teknik och samhälle (2019) |
Bachelor thesis |
English abstract: | This is a bachelor’s degree project of 15 credits in Product Development and Design as well as Machine and Materials Engineering at Malmö University. A new concept for a daily use kitchen spice mill using a Scandinavian design was developed for Mejk Design Ltd, a product design company in Malmö. The purpose of this thesis is to develop a new concept for a spice mill, the spice mill must have a new design and mechanism that makes it competitive, functional and aesthetically pleasing. The goal is to develop a concept for an adjustable spice mill that can be adjusted to five different degrees of grinding. The adjustment must take place alongside the mill to get a more accurate setting. The spice mill must have a Scandinavian design and must solve one or some of the problems that consumers find with the spice mills on the market, the result will be presented in the form of a rendered CAD model, which includes all the components of the spice mill. To develop a working concept, various methods have been applied, including a literature study, identification of customer needs, testing, concept generation, concept selection and material selection. The data collection from potential customers has been done through a questionnaire and interviews. To create an understanding of strengths and weaknesses among existing spice mills, a competitive analysis has been carried out using benchmarking and testing of two spice mills. During the concept generation phase, several ideas have been generated, the team has sketched, discussed and written down ideas through various brainstorming methods to work out a concept to draw in Creo Parametric 3.0. The result of this project is an adjustable spice mill, the mechanism includes six parts where a screw is glued on an outer thread which also holds the spice container. On the screw there is a nut on which the mill is mounted, an adjustment ring is pressed over the outer thread, when the adjustment ring rotates counterclockwise the nut rotates upwards in the mill, by an edge from the adjustment ring entering the nut. The mechanism that has been developed is located at the top of the mill, which contributes to a competitive advantage compared to the competitors, since a mill that is adjustable from the side with the mechanism in the top part is not on the market. The design that has been developed consists of a top part made of wood and a bottom part made of glass. The design is easy to grip as its diameter falls within the scope of ergonomic diameter. The top and bottom parts are of the same length and have vertical edges around which gives a better grip if the hands are wet. |
Swedish abstract: | Detta är ett examensarbete på 15 högskolepoäng inom Produktutveckling och design samt Maskin och materialteknik vid Malmö Universitet. Ett nytt koncept för en kryddkvarn för köksanvändning med skandinavisk design togs fram till Mejk Design aktiebolag, ett produktdesignföretag med säte i Malmö. Syftet med detta examensarbetet är att ta fram ett nytt koncept för en kryddkvarn som har en ny mekanism och design som gör den konkurrenskraftig, funktionell och estetisk tilltalande. Målet är att utveckla ett koncept för en justerbar kryddkvarn som kan justeras till fem olika grader av malning. Justeringen skall ske vid sidan av kvarnen för en mer noggrann inställning. Kryddkvarn skall ha en skandinavisk design och skall lösa någon eller några av de problem som konsumenterna ser med kryddkvarnarna på marknaden, resultatet skall presenteras i form av en renderad CAD-modell där alla ingående komponenter i kryddkvarnen skall ingå. För att ta fram ett fungerande koncept har olika metoder tillämpats där bland annat en litteraturstudie, identifiering av kundbehov, testning, konceptgenerering, konceptval och materialval har genomförts. Datainsamlingen från kunderna har skett via en enkät och intervjuer. För att skapa förståelse över styrkor och svagheter bland befintliga kryddkvarnar har benchmarking samt testning av två kryddkvarnar genomförts. Under konceptgenererings fasen har flera idéer genererats, teamet har skissat, diskuterat och skrivit ner idéer genom olika brainstorming metoder för att arbeta fram ett koncept som ritas upp i Creo Parametric 3.0. Resultatet av arbetet är en justerbar kryddkvarn, mekanismen innefattar sex delar där en skruv limmas fast i en yttre gänga som även håller fast kryddbehållaren. På skruven sitter en mutter som malverket sitter på, en justeringsring pressas över den yttre gängan, när justeringsringen roterar moturs roterar muttern uppåt i kvarnverket genom att en kant från justeringsdelen går in i muttern. Mekanismen som har tagits fram sitter längst upp i kvarnverket vilket bidrar till en konkurrensfördel jämfört med konkurrenterna då en kvarnverk som är justerbar i sidan med malverket i toppdelen inte finns på marknaden. Designen som har tagits fram består av en toppdel av trä och bottendel av glas. Designen är greppvänlig eftersom dess diameter hamnar inom ramen för ergonomisk diameter. Topp och bottendelen är av samma längd och har vertikala kanter runt om som ger ett bättre grepp om händerna är våta. |
Konceptframtagning av förarmiljö för elbilen Ecoist Tian |
![]() |
Lesenius, Rebecca; Au, Christine : Malmö universitet/Teknik och samhälle (2019) |
Bachelor thesis |
English abstract: | Vehicle manufacturers are constantly trying to develop cars that stand out from the competition by improving the fuel, design and performance. A lot of times it is the tiny details that makes the difference. A relatively new development is the lightweight electric car for one or two people. The currently existing models differ quite a lot from each other, which means there is some space for a unique design. The design is important because it affects the feeling and impression the costumer gets and the interior design is even more important because the costumer spends most of the time inside the car. This work was carried out to create a sporty and futuristic interior for the low-cost car Ecoist Tian. A concept of the interior around the driver will be developed and visualized. Besides the visualization a choice of material and calculation of strength will be carried out. To develop a concept, the customer's needs must be established trough an interview with Thomas Koch from Ecoist first. Afterwards an external search will be performed, to find solutions to parts of the problem. These solutions will then be used as inspiration and continued development in the internal search and tested trough bodystorming. To ensure that the concept holds for the stresses it can be exposed to, a material selection and a strength calculation is carried out. The work results in the making of a 3D-model which is visualized to give a realistic picture of what it would look like in a reality. The interior will be made in Polypropylene and have a sporty and futuristic design with details in green light in order to create a completeness with the exterior. |
Swedish abstract: | Fordonstillverkare försöker ständigt utveckla sina bilar, för att stå ut från konkurrensen, genom att förbättra drivmedel, utseende och prestanda och många gånger kan små detaljer vara avgörande för kunden. En relativt ny utveckling är en elbil med lätt vikt för en till två personer. De modeller som finns i dagens läge skiljer sig en hel del ifrån varandra, vilket innebär att det finns en del andrum till att göra en unik design. Designen är viktig eftersom den påverkar vilken känsla och vilket intryck kunden får och designen av interiören är extra viktig eftersom kunden spenderar mest tid inuti bilen. Detta arbete genomförs för att skapa en sportig och futuristisk interiör till lågkostnadsbilen Ecoist Tian. Ett koncept av interiören runt om föraren kommer att tas fram och visualiseras. Förutom visualiseringen kommer även ett materialval och en hållfasthetsberäkning genomföras. För att ta fram ett koncept måste först kundbehoven fastställas genom intervju med Thomas Koch från Ecoist. Därefter utförs en extern sökning för att hitta lösningar på delproblem. Dessa lösningar används som inspiration och vidareutvecklas i den interna sökningen samt testas genom bodystorming. För att säkerställa att konceptet håller för de påfrestningar det kan utsättas för, utförs ett materialval och en hållfasthetsberäkning. Arbetet resulterar i att en 3D-modell av konceptet görs och visualiseras för att ge en realistisk bild av hur det hade sett ut i verkligheten. Interiören kommer att vara tillverkad i polypropen och ha en sportig och futuristisk design med detaljer i grönt ljus för att hänga ihop med exteriören. |
Konceptframtagning av Eksjö 2.0 |
![]() |
Holmberg, Josefine; Andersson, Ebba : Malmö universitet/Teknik och samhälle (2019) |
Bachelor thesis |
Hur kan Skånetrafiken utveckla deras Content marketing utifrån Volvo ... |
![]() |
Möllerberg, Josefine : Malmö universitet/Teknik och samhälle (2019) |
Bachelor thesis |
English abstract: | In today's society, large volumes of advertising messages are circulated through different digital channels, which places higher demands on companies to create relevant, useful and value content for the customer. The content has a significant role in reaching out to the customers, which has led to the increasing growth of the strategy Content marketing (shortened CM in the paper) in the last few years. One company that has used CM for many years and proved successful in this is Volvo Trucks, which is one of the case study objects in this paper. Skånetrafiken is an organization that has recently implemented CM in its marketing work, which also is the papers case study object. The purpose of the study is to gain an increased understanding of how Volvo Trucks and Skånetrafiken use content marketing in their commercials, and then to gain insight into how Skånetrafiken can develop their commercials based on Volvo Trucks. To investigate which values Volvo Trucks is communicating and how Skånetrafiken can develop and improve its use of CM, five visual content analysis using Nordströms (1989) method called Näranalys, has been implemented; three of Volvo Trucks and two of Skånetrafiken. Subsequently, a visual low-fidelity prototype has been developed that shows how Skånetrafiken could develop its campaign film "Door closing" according to Volvo Trucks use of CM. The study's results showed that through the development of the underlying message and an increase in the recognition factor, this can promote the emotional response of the customer. The prototype visualizes an everyday storyline that consists of a child as the main character, a familiar environment and a clearer underlying message to communicate both the informative and entertaining value. |
Swedish abstract: | I dagens samhälle cirkulerar stora mängder av reklambudskap genom olika digitala kanaler, vilket ställer högre krav på företagen att producera innehåll som är relevant, av nytta och värdeskapande för mottagaren. Innehållet har alltså betydelsefull roll för att ens nå ut till mottagare, vilket har lett till att marknadsföringsstrategin content marketing har vuxit med stormsteg de senaste åren. Ett företag som har använt content marketing under många år och visat stor framgång inom det är Volvo Trucks, vilket är ett av studiens fallstudieobjekt. Skånetrafiken är en organisation som nyligen har implementerat content marketing strategin i sitt marknadsföringsarbete, vilket är studiens andra fallstudieobjekt. Syftet med studien är att uppnå en ökad förståelse kring hur Volvo Trucks och Skånetrafiken använder content marketing i sina reklamfilmer idag, för att sedan öka insikten i hur Skånetrafiken kan utveckla sina reklamfilmer utifrån Volvo Trucks. För att analysera Volvo Trucks och Skånetrafikens reklamfilmer har fem näranalyser genomförts; tre av Volvo Trucks och två av Skånetrafiken. Därefter har en visuell low-fidelity- prototyp tagits fram för att påvisa hur Skånetrafiken skulle kunna utveckla sina reklamfilmer enligt Volvo Trucks användning av content marketing. Studiens resultat visade på att genom en utveckling av det underliggande budskapet och en ökning av igenkänningsfaktorn kan detta främja den känslomässiga reaktionen hos mottagaren och på så vis kommunicera det underhållande värdet. Prototypen visualiserar ett vardagligt händelseförlopp som består av ett barn som huvudkaraktär, en familjär miljö och ett tydligare underliggande budskap för att förmedla både det informativa och underhållande värdet. |
Framtagning av infästning för stående klädhängare till akustiktak | |
Svensson, Helmer; Nordqvist, Patrik : Malmö universitet/Teknik och samhälle (2019) |
Bachelor thesis |
English abstract: | In Sweden, the climate is cold during the winter months. To remain warm, a coat and a scarf could be used. The outdoor garment is taken off during time indoors. Usually, it is hung on a clothes hanger to prevent the outdoor garment from becoming dirty and dusty. Razorback Engineering Inc. has manufactured a clothes hanger for indoor use, primarily for office environments. The clothes hanger is clamped between the floor and the ceiling by using a pressure force that is produced when screwing on the lower rod of the clothes hanger. The current clothes hanger does not work in office environment with acoustic ceilings where the roof tiles are laying on a suspended framework. The company wants to expand the possibilities for the clothes hanger so that it can be used in such kind of environments. To solve the problem, a prototype is developed. The prototype will adapt the clothes hanger's upper attachment to the acoustic ceiling. The work process begins with a concept development using selected methods regarding product development. Furthermore, a 3D modeling program is used to build 3D models. The models are used as a basis for the analyses using the finite element method (FEM), and drawings for the prototype. To check the FEM analysis, simplified calculations are made, primarily to investigate the risk of buckling. When designing the prototype, the components are designed to fit the company's manufacturing methods, but also to reduce the production time. The prototype is fastened into the fixed inner ceiling by using three screws, then it is clamped against the acoustic plate which rests against the top of the clothes hanger. The prototype consists of three discs and three feet, which are manufactured at the company. The discs are made of an aluminum alloy and are milled in a CNC mill. The feet are printed with a 3D printer. The self-manufactured parts are assembled with a number of standard parts that are ordered from an external manufacturer. The parts ordered from another manufacturer are threaded rods, nuts, washers and a cross knob. During the tests, the finished prototype shows that it fulfills its function. The clothes hanger is in place when the prototype is clamped, and the acoustic plate is not damaged on the side that is visible. Before the prototype can be manufactured as a finished product, it needs to be re-dimensioned since the FEM analysis and the calculations for buckling shows that the prototype is oversized. Finally, an optimization of the prototype is made to evaluate what parts can be changed. The optimization is done in a 3D modelling program because it is not cost-effective to manufacture a completely new prototype. It shows, among other things, that the threaded rods should be of a smaller dimension and the discs should be thinner. The restriction that had the largest impact on the design is that the prototype were supposed to consist of the avaliable materials that the company could provide with. Because of that restriction, no material selection were made. By doing a material selection, a more appropriate material could have been chosen. |
Swedish abstract: | I Sverige är klimatet under vinterhalvåret oftast kallt, vilket gör att vinterjacka och halsduk bör användas. Jackor och halsdukar hängs av inomhus, oftast på en klädhängare. Företaget Razorback Engineering AB har tillverkat en klädhängare för inomhusbruk, främst för kontorsmiljöer. Klädhängaren spänns fast mellan golv och tak genom att den skruvas ur en mutter som sitter i den nedre foten. Den nuvarande klädhängaren fungerar inte i kontorsmiljöer med akustiktak där takplattorna vilar på ett hängande bärverk. Företaget vill bredda användningsmöjligheterna för klädhängaren så att den går att använda i lokaler med akustiktak. Avgränsningarna som görs i arbetet är bland annat att behålla den nuvarande designen på klädhängaren och endast använda de material som företaget har tillgängliga. I arbetet undersöks inte heller kostnaden för lösningen. För att lösa problemet utvecklas en prototyp som ska anpassa klädhängarens infästning mot akustiktaket. Arbetsprocessen inleds med en konceptframtagning med hjälp av utvalda metoder inom produktutveckling. Vidare används 3D-modelleringsprogram för att bygga 3D-modeller som används till underlag för analyser i finita elementmetoden (FEM) och ritningar för prototypen. För att kontrollera FEM-analyserna görs förenklade beräkningar, främst för att undersöka risken för knäckning. Vid framtagning av prototypen anpassas komponenterna till företagets tillverkningsmöjligheter och för att minska tillverkningstiden. Prototypen skruvas fast i det fasta innertaket med hjälp av tre skruvar och spänns därefter fast emot akustikplattan som vilar mot klädhängarens ovandel. Prototypen består av tre plattor och tre fötter, de delarna tillverkas på företaget. Plattorna är gjorda i en aluminiumlegering och fräses ut i en CNC-fräs. Fötterna skrivs ut i en 3D-skrivare. De egentillverkade delarna sätts ihop med ett antal standardiserade delar som beställs från en extern tillverkare. Delarna som beställs från en extern tillverkare är gängstänger, muttrar, brickor och ett korsvred. Den färdiga prototypen visar under testerna att den uppfyller sin funktion. Klädhängaren står på plats när prototypen är fastspänd och akustikplattan skadas inte på sidan som syns när taket är monterat. Prototypen är dimensionerad för att ta upp normalkraften från klädhängaren, de sidokrafter som kan uppstå undersöks inte. Innan prototypen kan börja tillverkas som färdig produkt behöver den nerdimensioneras då FEM-analysen och beräkningarna för knäckning visar att prototypen är överdimensionerad. Slutligen görs en optimering av prototypen för att utvärdera vad som kan förändras. Optimeringen görs i ett 3D-modelleringsprogram eftersom det är inte kostnadseffektivt att tillverka en helt ny prototyp. Det visar bland annat att gängstängerna bör vara av en mindre dimension och plattorna kan göras tunnare. Den avgränsning som påverkat prototypen mest är att använda det material som finns tillgängligt på företaget, vilket påverkar tillverkningskostnaden. Genom att utföra ett systematiskt materialval är det möjligt att få fram mer lämpade material som kan påverka konstruktionens hållfasthet och tillverkningskostnad. |