
Utskrift från Malmö universitet - mau.se
Utskrift från Malmö universitet - mau.se
MUEP is closed for new submissions! Go to http://mau.diva-portal.org/ for new submissions.
En studie om undervisningsplanering ur modersmålslärarens perspektiv |
![]() |
Bakly, Zahra : Malmö universitet/Lärande och samhälle (2020) |
Student essay 15hp |
Swedish abstract: | Att planera undervisning är något som har uppmärksammats i olika skolstyrdokument och har tidigare undersökts i en rad forskning inom utbildningsväsendet. Detsamma gäller modersmålsundervisningens betydelse och dess villkor i skolan. Däremot har modersmålslärarens upplevelser och processer i undervisningsplanering undersökts i mindre utsträckning. Mitt syfte med studien är att försöka synliggöra modersmålslärares syn på olika källor och resurser som lärarna använder och förlitar sig på vid undervisningsplanering. För att genomföra studien har jag använt mig av en kvalitativ undersökningsmetod och valt att göra intervjuer med fem modersmålslärare med olika språkbakgrund. Det som framkommer i studien handlar huvudsakligen om resultat som till viss del finns i tidigare forskning. Bland annat visar resultaten att samtliga pedagoger i studien planerar sina undervisningar på ett genomtänkt sätt utifrån specifika källor och resurser. Dock framkommer det i undersökningen att en del pedagoger är eniga om att det ibland inte går att planera all undervisning. Det leder till att pedagogerna väljer ut material slumpvis eller tar fram undervisningsmaterial från tidigare lektioner. Resultaten visar också att samtliga informanter är eniga om vikten av kombination och variation av olika källor och resurser som finns inom ramen för styrdokument i arbetet med modersmålsundervisning. |
Svårigheter kring modersmålsundervisning |
![]() |
Elayyan, Nesreen : Malmö universitet/Lärande och samhälle (2020) |
Student essay 30hp |
English abstract: | In the work, I highlight difficulties that students and the teacher encounter during mother tongue teaching and what shortcomings can arise in the development of this teaching. I also address what can be improved in mother tongue teaching. The essay focuses on how important it is for students who have a mother tongue other than Swedish to learn their mother tongue and what consequences it can have for their school success. Furthermore, I use a qualitative method because it is based on deeper close studies. For this study, both questionnaires and interviews are used. The questionnaire that was answered by ten students clearly showed the difficulties they encounter in teaching. In addition, 6 teachers stated what shortcomings they see in the teaching. The students and teachers raised several issues such as that the lesson time is too short and does not cover the students' needs in learning their mother tongue. Other problems that were highlighted are that the lessons are usually taken after regular school hours when the students are tired and have more difficulty maintaining motivation and energy. Lack of suitable teaching materials is also a problem. Teachers have to pick up textbooks from their home countries that rarely reflect the Swedish students' experience and everyday life. Teachers need to use different methods and tools, such as computers, to motivate their students. In addition, the teachers work at several schools and they do not have time to collaborate with other teachers and arrange a good room for mother tongue teaching. A positive factor that the study shows is how all students who participated in the survey are proud of their mother tongue and that the mother tongue is important because it has to do with their identity and the culture of the home country, therefore everyone was interested in learning the mother tongue and also engaged in it . It is important that mother tongue teaching exists, because many of the students I have met would otherwise have a very difficult time learning the Swedish language, especially students who are newcomers and have study guidance in their mother tongue. |
Swedish abstract: | I arbetet belyser jag svårigheter som elever och läraren stöter på under modersmålsundervisningen samt vilka brister som kan uppstå i utvecklandet av denna undervisning. Jag tar även upp vad som kan förbättras i modersmålsundervisningen. Uppsatsen fokuserar på hur viktigt det är att elever som har ett annat modersmål än svenska lär sig sitt modersmål och vilka konsekvenser det kan ha för deras skolframgång. Vidare använder jag mig av en kvalitativ metod för att den bygger på djupare närstudier. För denna studie används både enkäter och intervjuer. Enkäten som besvarades utav tio elever visade tydligt vilka svårigheter som de möter i undervisningen. Dessutom uppgav 6 lärare vilka brister de ser i undervisningen. Eleverna och lärarna tog upp flera problem som t.ex. att lektionstiden är för kort och inte täcker elevernas behov i lärandet av sitt modersmål. Andra problem som belystes är att lektionerna oftast läggs efter ordinarie skoltid då eleverna är trötta och har svårare att uppehålla motivation samt ork. Brist på lämpliga läromedel är också ett problem. Lärarna är tvungna att hämta läroböcker från deras hemländer som sällan reflekterar de svenska elevernas erfarenhet och vardag. Lärarna behöver använda olika metoder och verktyg, som t.ex. datorer, för att motivera sina elever. Dessutom jobbar lärarna på flera skolor och de har inte tid att samarbeta med andra lärare och ordna en bra lokal för modersmålsundervisningen. En positiv faktor som studien visar är hur alla elever som deltog i undersökningen är stolta över sitt modersmål och att modersmålet är viktigt eftersom det har med deras identitet och hemlandets kultur att göra, därför var alla också intresserade av lärandet av modersmålet och även engagerade i det. Det är viktigt att modersmålsundervisningen finns, för många av eleverna som jag har träffat skulle annars ha mycket svårt att lära sig det svenska språket, särskilt elever som är nyanlända och har studiehandledning på sitt modersmål. |
Dialektala problem i modern standardarabisk skrift för arabiska eleve... |
![]() |
Al-RAWI, DINA : Malmö universitet/Lärande och samhälle (2020) |
Student essay 15hp |
Swedish abstract: | Syftet med den här studien är att undersöka svårigheter i skrift för elever som studerar modersmålet i arabiska. Jag använder mig för detta av en kvalitativ undersökningsmetod. Jag valde att intervjua tre elever som studerar arabiska på stadier mellan 6-9, samt tre lärare, varav två undervisar arabiska och den tredje undervisar svenska. Jag har använt mig av bl.a. Imsen Gunns artikel ”Elevens värld: Introduktion till pedagogisk psykologi” som lyfter fram Vygotskijs teori som handlar om den proximala utvecklingszonen. Jag använde mig också av Hajer Maaikes och Meestringa Theuns artikel ”Språkinriktad undervisning”, som teoretiserar steget mellan vardagsspråket och skolspråket. Genom intervjuerna med eleverna och lärarna framställer uppsatsen elevernas svårigheter med att skriva uppgifter. Eleverna och lärarna nämnde olika sätt för att utveckla moderna standard arabiska för eleven. Det språket som eleverna talar hemma är inte samma språk som används för läsning och skrivning. De intervjuade betonade att skillnaden mellan dialekter och moderna standard arabiska är stor, vilket innebär att eleverna får svårigheter med att formulera sig i skrift. Syftet med att eleverna studerar modersmålet är att utveckla elevens förmåga att förstå och kunna producera olika typer av texter. Både eleverna och lärarna betonade att elever behöver utveckla sina kunskaper i modern standardarabiska, eftersom det är det språket som eleven skriver och läser på. |
Bildämnet i skuggan av bildlärarens undervisningspraxis | |
Ileebe, Ishtar : Malmö universitet/Lärande och samhälle (2020) |
Student essay 15hp |
Swedish abstract: | Studiens syfte var att ta reda på bildlärarens uppfattning om sitt ämne och vad detta kan innebära för lärarens undervisningspraktik. Underlag för studien har samlats genom en strukturerad kvalitativ intervju som genomfördes med hjälp av digitala medier. Studien visar att de flesta bildlärare som medverkat i studien anser att bildämnet är ett viktigt ämne, eftersom det utvecklar ett antal förmågor hos eleverna som bland annat den kreativa förmågan, fantasi och deras kritiska förmåga. Lärarnas argument för ämnets relevans har visat att det fortfarande råder äldre uppfattningar bland lärarna. Dessa traditioner visar sig också tydligt i lärarnas undervisning. Majoriteten av dem har angett att deras undervisning domineras av bildframställning genom analog teknik och att det råder motstånd gentemot digitala medier framför allt på grund av brist på kunskaper om hantering av moderna tekniker, men även den begränsade tillgången till digitala medier vissa har talat om. De flesta har också angett att de anser att bildkommunikation är den viktigaste aspekten av bildämnet men har visat olika tolkningar av dess innebörd. Detta visar sig då en del av de uppgifter som eleverna får arbeta med mer är övningsuppgifter än uppgifter som lyfter fram den kommunikativa funktionen. Lärarna har också lyft fram ett antal faktorer som de anser påverkar bildundervisningen negativt, som t. ex stora undervisningsgrupper och korta lektioner. Föreliggande studie har ett begränsat informationsunderlag, därför kan några generaliserande slutsatser inte göras. Den har trots det väckt många tankar hos mig kring hur jag bör se på bildämnet och hur jag planerar min bildundervisning, vad jag bör fortsätta med och utveckla och vad jag bör undvika. |
Elevens motivation i modersmålsämnet |
![]() |
Hadi, Nur : Malmö universitet/Lärande och samhälle (2020) |
Student essay 15hp |