Malmö University Publications
Change search
Refine search result
1 - 1 of 1
CiteExportLink to result list
Permanent link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Rows per page
  • 5
  • 10
  • 20
  • 50
  • 100
  • 250
Sort
  • Standard (Relevance)
  • Author A-Ö
  • Author Ö-A
  • Title A-Ö
  • Title Ö-A
  • Publication type A-Ö
  • Publication type Ö-A
  • Issued (Oldest first)
  • Issued (Newest first)
  • Created (Oldest first)
  • Created (Newest first)
  • Last updated (Oldest first)
  • Last updated (Newest first)
  • Disputation date (earliest first)
  • Disputation date (latest first)
  • Standard (Relevance)
  • Author A-Ö
  • Author Ö-A
  • Title A-Ö
  • Title Ö-A
  • Publication type A-Ö
  • Publication type Ö-A
  • Issued (Oldest first)
  • Issued (Newest first)
  • Created (Oldest first)
  • Created (Newest first)
  • Last updated (Oldest first)
  • Last updated (Newest first)
  • Disputation date (earliest first)
  • Disputation date (latest first)
Select
The maximal number of hits you can export is 250. When you want to export more records please use the Create feeds function.
  • 1.
    Osmancevic, Indira
    et al.
    Malmö högskola, School of Teacher Education (LUT).
    Edner, Elaine
    Malmö högskola, School of Teacher Education (LUT).
    Studie- och yrkesvägledning inom vuxenutbildningen2011Independent thesis Basic level (professional degree), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
    Abstract [sv]

    Detta examensarbete syftar till att jämföra mellan studie och yrkesvägledning på Komvux och folkhögskola. Vi har intervjuat två studie- och yrkesvägledare och sex stycken sökande. Hälften av intervjuer skedde på respektive vuxenutbildning för att kunna göra en jämförelse av vägledningen inom båda skolformer. Vi har i samband med intervjuerna även undersökt vilka tidigare erfarenheter, upplevelser och förväntningar de sökande har av möten med studie och yrkesvägledarna. Vid intervjuerna av studie och yrkesvägledarna har vi forskat i deras arbetslivserfarenhets bakgrund och deras syn på vägledningssamtal. Examensarbetet är en kvalitativ intervjustudie. De teorier som vi har valt att anknyta till är inom konstruktivistisk vägledning och om kompromiss och egen begränsning, Något som var gemensamt med alla sökande oavsett skolform är behovet av exakt information under planeringsprocessen som även Peavy nämner i sin bok Konstruktivistisk vägledning. En annan gemensam nämnare hos de sökande var att innan ett beslut kunde fattas krävdes det kunskap om de olika alternativen och insikt om sitt eget ställningstagande vid kompromisser och egen begränsning. Vi fann en markant skillnad mellan hur studie- och yrkesvägledning bedrivs och uppfattas på Komvux och folkhögskola. Komvux sökande har tillgängliga vägledare som arbetar aktivt med studie- och yrkesvägledningssamtal medan folkhögskolans sökande har möjlighet att få studie- och yrkesvägledningssamtal vid behov. Förhoppning med vårt arbete är att belysa skillnader i studie- och yrkesvägledningen inom vuxenutbildningen något som kan bidra till att förbättra kvalitén inom vuxenvägledningen.

1 - 1 of 1
CiteExportLink to result list
Permanent link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf