Malmö University Publications
Change search
Refine search result
1 - 1 of 1
CiteExportLink to result list
Permanent link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Rows per page
  • 5
  • 10
  • 20
  • 50
  • 100
  • 250
Sort
  • Standard (Relevance)
  • Author A-Ö
  • Author Ö-A
  • Title A-Ö
  • Title Ö-A
  • Publication type A-Ö
  • Publication type Ö-A
  • Issued (Oldest first)
  • Issued (Newest first)
  • Created (Oldest first)
  • Created (Newest first)
  • Last updated (Oldest first)
  • Last updated (Newest first)
  • Disputation date (earliest first)
  • Disputation date (latest first)
  • Standard (Relevance)
  • Author A-Ö
  • Author Ö-A
  • Title A-Ö
  • Title Ö-A
  • Publication type A-Ö
  • Publication type Ö-A
  • Issued (Oldest first)
  • Issued (Newest first)
  • Created (Oldest first)
  • Created (Newest first)
  • Last updated (Oldest first)
  • Last updated (Newest first)
  • Disputation date (earliest first)
  • Disputation date (latest first)
Select
The maximal number of hits you can export is 250. When you want to export more records please use the Create feeds function.
  • 1.
    Frost, Caroline
    Malmö högskola, School of Teacher Education (LUT).
    Populärkulturens plats i skolan. En studie om hur populärkultur används och kommer till uttryck i undervisning2011Independent thesis Basic level (professional degree), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
    Abstract [sv]

    Caroline Frost. Populärkulturens plats i skolan. En studie om hur populärkultur används och kommer till uttryck i undervisning. Malmö: Lärarutbildningen: Malmö Högskola Syftet med min studie har varit att ta reda på hur elevers populärkultur uttrycks, hur den bemöts av läraren samt hur populärkulturen används i undervisningen. Insamlingen av materialet skedde under två veckor i en årskurs 2. Observationer och informella samtal med eleverna gjordes första veckan. Intervjuerna med samtliga 20 elever i klassen och deras lärare hölls den andra veckan. Populärkulturen kan ha en stor betydelse för barn och unga i deras identitetsskapande. Skolkulturen har genom tiderna gjort sig känd för att motarbeta populärkulturen med åsikten om att den tillhör en lägre klassad kultur, lågkultur eller fulkultur. Men i takt med att medierna upptar mer av samhället och blir betydelsefullare, måste skolan omfamna denna kunskap för att fortsättningsvis vara fostrare av samhällsmedborgare. Barnens populärkultur var ständigt närvarande och tog sig olika uttryck beroende på situationerna, men användes främst för identitetsskapandet, gruppgemenskapen och för att finna sig själva i samhället och världen. Läraren tog avstånd från populärkulturen, nervärderade den och visade inget större intresse. Det finns en skolkultur som är djupt förankrad i det historiska där traditionella kunskaper värderas och ny kultur och teknik ifrågasätts som en kunskapskälla. Med tanke på att skolan ansvarar för fostran av morgondagens samhällsmedborgare kanske skolan bör göra sig av med gamla traditioner och våga möta eleverna och deras behov.

    Download full text (pdf)
    FULLTEXT01
1 - 1 of 1
CiteExportLink to result list
Permanent link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf