Malmö University Publications
Change search
Refine search result
1 - 1 of 1
CiteExportLink to result list
Permanent link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf
Rows per page
  • 5
  • 10
  • 20
  • 50
  • 100
  • 250
Sort
  • Standard (Relevance)
  • Author A-Ö
  • Author Ö-A
  • Title A-Ö
  • Title Ö-A
  • Publication type A-Ö
  • Publication type Ö-A
  • Issued (Oldest first)
  • Issued (Newest first)
  • Created (Oldest first)
  • Created (Newest first)
  • Last updated (Oldest first)
  • Last updated (Newest first)
  • Disputation date (earliest first)
  • Disputation date (latest first)
  • Standard (Relevance)
  • Author A-Ö
  • Author Ö-A
  • Title A-Ö
  • Title Ö-A
  • Publication type A-Ö
  • Publication type Ö-A
  • Issued (Oldest first)
  • Issued (Newest first)
  • Created (Oldest first)
  • Created (Newest first)
  • Last updated (Oldest first)
  • Last updated (Newest first)
  • Disputation date (earliest first)
  • Disputation date (latest first)
Select
The maximal number of hits you can export is 250. When you want to export more records please use the Create feeds function.
  • 1.
    Karlsson, Markus
    et al.
    Malmö högskola, School of Teacher Education (LUT).
    Forsblad, Gustav
    Malmö högskola, School of Teacher Education (LUT).
    Bedömning av elever i praktiken, Styrdokumentens tillämpning i den svenska grundskolan2011Independent thesis Basic level (professional degree), 10 credits / 15 HE creditsStudent thesis
    Abstract [sv]

    I samtal om våra erfarenheter av arbete och praktik i skolan har vi kommit fram till att bedömning av elevers kunskaper inte alltid görs i enlighet med den målrelaterade skolans förordningar. Vår iakttagelse omfattar inte bara prov och betygsättning. Den omfattar även den dagliga verksamhetens utformning med hänsyn till kunskapsbegreppet såsom det formuleras i de läro- och kursplaner och den pedagogiska bedömning som utgör grunden för vår syn på bedömning. Syftet med vårt arbete är att belysa om styrdokumenten stämmer överens med den vardag i vilken lärare bedömer elever utifrån skolans styrdokument och traditioner som på lokal nivå formar praxis. Vi diskuterar vad man kan göra för att minska avståndet mellan dokument och praktik genom ständiga samtal. Vi försöker svara på frågorna: Vilka riktlinjer för bedömning av elevers kunskaper och utveckling finns det i de nationella styrdokumenten? Hur tolkas och implementeras de givna riktlinjerna på de lokala skolorna och i de enskilda klassrummen? För att svara på frågorna utgick vi från styrdokumenten, som beskriver hur skolan ska fungera och Skolverkets undersökningar av skolans arbete, som beskriver hur den i praktiken fungerar. Vi valde att arbeta med Grounded theory och Kvalitativ textanalys i vilken man låter det analyserade materialet utveckla den teoretiska modellen. Detta resulterade i en kategorisering av den insamlade data vi bedömde vara intressant för vår undersökning, kategorierna belyste olika aspekter av frågan om bedömning. Vårt huvudsakliga resultat är att det finns brister i förståelsen av målen och att detta äventyrar elevernas rätt till en likvärdig och kvalitativ bedömning. I vår tolkning av materialet är en av orsakerna till detta att det på många skolor finns en avsaknad av professionella samtal om målen med hänsyn till frågan om bedömning. Framåtsyftande efterlyser vi en fortsatt diskussion om det professionella samtalets utformning och plats i skolan.

    Download full text (pdf)
    FULLTEXT01
1 - 1 of 1
CiteExportLink to result list
Permanent link
Cite
Citation style
  • apa
  • ieee
  • modern-language-association-8th-edition
  • vancouver
  • Other style
More styles
Language
  • de-DE
  • en-GB
  • en-US
  • fi-FI
  • nn-NO
  • nn-NB
  • sv-SE
  • Other locale
More languages
Output format
  • html
  • text
  • asciidoc
  • rtf