
Utskrift från Malmö universitet - mau.se
Utskrift från Malmö universitet - mau.se
Publication | Student essay 15hp |
Title | Språkinlärning i mångkulturella klassrum |
Author | ; |
Date | 2012 |
Swedish abstract | |
Författare: Ellen Hedin Handledare: Elisabeth Söderquist Examinator: Jan Härdig Titel: Språkinlärning i mångkulturella klassrum – en kvalitativ studie av hinder och möjligheter för lärande i SFI-verksamhet Ämne: Lärarutbildning År: 2012 Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka hur elever och lärare agerar i grupp och gentemot varandra för att utröna hinder och möjligheter för språkinlärning. Metod och teori: Studien utförs med kvalitativ metod i form av deltagande observation. Den söker därför djup snarare än bredd. Studien baseras på teorier skapade av Goffman med fokus på social interaktion mellan aktörer inom fältet för att synliggöra de frågor som är viktiga för aktörerna. Slutsats: En ovilja att reflektera kring pedagogiska frågor är inte hållbar i dagens skola. Undervisning i ett dynamiskt samhälle måste vara redo att förändras och anpassas i takt med samhället. Vi behöver arbeta med demokratiska och kulturella frågor men också kring definitionen av lärande i sig. Nyckelord: Lärande, kultur, SFI-verksamhet, etablering, integration, socialkonstruktivism, resurser, administration, miljö, hinder för lärande, möjligheter för lärande, metodförslag, kvalitativ metod, språkinlärning, social interaktion, försvenskning, pedagogik, demokrati, interkulturellt lärande | |
Publisher | Malmö högskola/Lärarutbildningen |
Language | swe (iso) |
Subject | Språk Kultur Didaktik |
Handle | http://hdl.handle.net/2043/14432 Permalink to this page |
![]() |
Tweet |