"Är lite osäker om NÄR man ska ingripa" En studie om hur lärarutbildningen behandlar ämnet; att upptäcka utsatta barn

DSpace Repository

"Är lite osäker om NÄR man ska ingripa" En studie om hur lärarutbildningen behandlar ämnet; att upptäcka utsatta barn

Overview

Detailed record

dc.contributor.author Ersson, Åsa
dc.date.accessioned 2013-01-18T09:17:17Z
dc.date.available 2013-01-18T09:17:17Z
dc.date.issued 2013 en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/2043/14975
dc.description Syftet med studien var att undersöka hur Malmö Högskola behandlar ämnet att upptäcka utsatta barn och hur ämnet har behandlats i lärarutbildningen historiskt sett. Metoderna som användes var internetenkäter som sändes till de studenter vid Malmö Högskola som läser mot de tidiga åren, intervjuer med programansvariga lärarutbildare för de program som läser mot grundskolans tidiga år, dokumentanalys av kurs-och utbildningsplaner och för att få ett historiskt perspektiv genomfördes en text- och innehållsanalys av statliga utredningar och propositioner som legat som grund för lärarutbildningen. Resultatet visar att Malmö Högskola inte i någon större utsträckning bearbetat ämnet och att studenterna känner att det saknats i deras utbildning. Lärarutbildarna redovisar även de en bristfällig undervisning i ämnet. Historiskt sett har inte ämnet inte heller behandlats. Utsatta barn är en term som växt fram de senaste åren. en_US
dc.format.extent 45 en_US
dc.language.iso swe en_US
dc.publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen en_US
dc.subject Utsatta barn en_US
dc.subject Lärarutbildningen en_US
dc.title "Är lite osäker om NÄR man ska ingripa" En studie om hur lärarutbildningen behandlar ämnet; att upptäcka utsatta barn en_US
dc.type M3 en_US
dc.setspec.uppsok SocialBehaviourLaw en_US
mahlocal.xprt.faculty2019 LS
mahlocal.xprt.institution2019 LS
mahlocal.xprt.program Barndoms- och ungdomsvetenskap
 Find Full text Files for download
Icon
Examensarbete Åsa ...

This item appears in the following Collection(s)

Overview

Search


Browse

My Account

Statistics