Händerna på bordet!

DSpace Repository

Händerna på bordet!

Overview

Detailed record

dc.contributor.author Andersson, Helen
dc.contributor.author Wiking, Eva
dc.date.accessioned 2013-11-27T12:49:27Z
dc.date.available 2013-11-27T12:49:27Z
dc.date.issued 2013 en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/2043/16177
dc.description Studiens syfte var att undersöka hur pedagoger ser på måltidens funktion i förskolan, vilka regler som råder och om barnen har något inflytande under måltiderna. Vårt intresse för detta ämne väcktes då vi läst en artikel i Lärarnas Nyheter (2011) om pedagogers roll under måltiderna i förskolan. I artikeln skrivs det att det bedrivs uppfostringspedagogik och vuxen makt i dagens förskolor. Vi valde därför att studera detta vidare och har observerat barn och pedagoger, samt intervjuat pedagoger på en förskola. Resultatet av studien visar att pedagogerna väljer att lägga stort fokus på regler som enbart är gjorda av vuxna, vilket även tidigare forskning påvisat. Vi kan se att barnen inte har inflytande gällande skapandet av reglerna, men däremot upplever vi att barnen har inflytande under måltiderna på andra vis, bland annat genom samtal. en_US
dc.format.extent 32 en_US
dc.language.iso swe en_US
dc.publisher Malmö högskola/Kultur och samhälle en_US
dc.subject bordsskick en_US
dc.subject fostran en_US
dc.subject inflytande en_US
dc.subject regler en_US
dc.subject socialt samspel en_US
dc.title Händerna på bordet! en_US
dc.type M3 en_US
dc.setspec.uppsok SocialBehaviourLaw en_US
 Find Full text Files for download
Icon

This item appears in the following Collection(s)

Overview

Search


Browse

My Account

Statistics