
Utskrift från Malmö universitet - mau.se
Utskrift från Malmö universitet - mau.se
Publication | Article, peer reviewed scientific |
Title | Storskaliga studier : kunskapsmätningar som paradox och möjlighet |
Author | |
Date | 2013 |
Swedish abstract | |
Ett övergripande fokus i detta temanummer är att analysera, granska och diskutera de storskaliga studierna och deras påverkan på utbildningssystemen i Sverige och internationellt. I flera av artiklarna argumenterar författarna för att resultaten från PISA och TIMSS såväl som de nationella proven tenderar att få ett allt större inflytande på utbildningspolitik och undervisning i Sverige och i övriga världen under 2000-talet. Ett sådant exempel är de senaste årens tillkomst av ett antal skolreformer, såsom nya läroplaner, betygsystem, skollag och en ny (-gammal) lärarutbildning. Vid en granskning av de politiska dokumenten bakom besluten är det möjligt att upptäcka att man vid upprepade tillfällen använder resultatbeskrivningar från de storskaliga studierna som argument för att genomföra reformerna (se t.ex. SOU 2008:109). Detta trots att det är högst tveksamt om man kan dra denna typ av långtgående slutsatser utifrån resultaten från PISA och TIMSS. | |
Link | http://www.oru.se/Forskning/Forskningsmiljoer/milj... (external link to publication) |
Publisher | Örebro universitet |
Host/Issue | Utbildning & Demokrati;3 |
Volume | 22 |
ISSN | 1102-6472 |
Language | swe (iso) |
Subject | kunskapsmätningar PISA Humanities/Social Sciences Research Subject Categories::SOCIAL SCIENCES |
Handle | http://hdl.handle.net/2043/16254 Permalink to this page |
![]() |
Tweet |