Pedagogers uppfattning om utemiljön för lärande och social utveckling i förskolan

DSpace Repository

Pedagogers uppfattning om utemiljön för lärande och social utveckling i förskolan

Overview

Detailed record

dc.contributor.author Zametica, Dino
dc.date.accessioned 2016-06-16T12:00:58Z
dc.date.available 2016-06-16T12:00:58Z
dc.date.issued 2016 en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/2043/20856
dc.description Denna studie syftar till att undersöka pedagogers uppfattningar om utemiljön som pedagogiskt rum för barns lärande och social utveckling i förskolan samt hur de uppfattar sin egen roll i relation till barns sociala utveckling och lärande i utemiljö. Jag har gjort intervjuer på tre förskolor, en Reggio Emilia inspirerad och två indirekt inspirerade av Reggio Emilias förhållningssätt. Förskolorna ligger i mångkulturella områdena där två av dessa har tillgång till naturrika gårdar och en har tillgång till en artificiell gård. Jag ansåg att det skulle vara intressant att intervjua pedagoger som arbetar på förskolor som har olika förutsättningar och se hur detta kan påverka deras uppfattningar om utemiljön som pedagogiskt rum för barns lärande och social utveckling. Studien visade att alla pedagoger uppfattar utemiljön som ett spännande och positiv redskap i arbete med barns lärande och social utveckling men att deras förhållningssätt och inställning till utemiljön som ett pedagogiskt rum för barns lärande och social utveckling är avgörande i vilken utsträckning den används i vardagen. Reggio Emilia inspirerad förskola eller en förskola utan någon special profil, stor eller liten gård, i slutändan är pedagoger som har den yttersta pedagogiska ansvaret att utemiljön får större värde i pedagogiska sammanhanget och tillsammans med innemiljön blir en gemensam arena för barns utveckling och lärande. en_US
dc.format.extent 37 en_US
dc.language.iso swe en_US
dc.publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle en_US
dc.title Pedagogers uppfattning om utemiljön för lärande och social utveckling i förskolan en_US
dc.type M3 en_US
dc.setspec.uppsok SocialBehaviourLaw en_US
mahlocal.xprt.faculty2019 LS
mahlocal.xprt.institution2019 LS
mahlocal.xprt.program Förskollärarutbildning
 Find Full text Files for download
Icon

This item appears in the following Collection(s)

Overview

Search


Browse

My Account

Statistics