Uppdrag Likvärdighet : Förtroende- och legitimitetskris i svensk skola

DSpace Repository

Uppdrag Likvärdighet : Förtroende- och legitimitetskris i svensk skola

Overview

Detailed record

dc.contributor.author Tallberg Broman, Ingegerd
dc.contributor.editor Söderman, Johan
dc.contributor.editor Johanson, Thomas
dc.date.accessioned 2016-12-21T11:18:19Z
dc.date.available 2016-12-21T11:18:19Z
dc.date.issued 2016 en_US
dc.identifier.isbn 978-91-7173-488-4 en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/2043/21886
dc.description Svensk skola och utbildningsväsende kännetecknas av segregation, av en medveten och åsyftad åtskillnad mellan olika grupper av barn/elever, sett i ett längre historiskt perspektiv. Det som inte var lika/ inte skulle bli lika/ skulle hållas isär. Skola och utbildning var uppdelad framför allt efter klass och kön, men också relaterat till religion och plats. Åtskillnad var en huvudprincip. Efter en historiskt sett mycket kort, men politiskt väl förankrad period av "en skola för alla" några decennier i slutet av 1900-talet, representerar det svenska skolväsendet åter en i det närmaste flerparallellig skola. I kapitlet diskuteras skolans likvärdighetsuppdrag utifrån begreppen normativ och empirisk legitimitet. Den förra har stått i fokus genom ett stort antal skolreformer, den empiriska legitimiteten kan dock ifrågasättas. en_US
dc.format.extent 20
dc.language.iso swe en_US
dc.publisher Daidalos en_US
dc.subject likvärdighet en_US
dc.subject skola en_US
dc.subject segregation en_US
dc.subject normativ legitimitet en_US
dc.subject empirisk legitimitet en_US
dc.subject.classification Humanities/Social Sciences en_US
dc.title Uppdrag Likvärdighet : Förtroende- och legitimitetskris i svensk skola en_US
dc.type BookChapter en_US
dc.identifier.paperprint 2 en_US
dc.contributor.department Malmö University. Faculty of Education and Society en_US
dc.contributor.department Malmö University. Children Youth and Society (BUS) en_US
dc.subject.srsc Research Subject Categories::SOCIAL SCIENCES en_US
dc.relation.ispartofpublication Låt alla stenar rulla : lärande, estetik, samhälle : En vänbok till Ove Sernhede en_US
dc.format.ePage 332
dc.format.sPage 313
 Find Full text Files for download

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Overview

Search


Browse

My Account

Statistics