Undervisning i läroplanshistoriskt perspektiv

DSpace Repository

Undervisning i läroplanshistoriskt perspektiv

Overview

Detailed record

dc.contributor.author Vallberg Roth, Ann-Christine
dc.date.accessioned 2017-01-16T09:33:43Z
dc.date.available 2017-01-16T09:33:43Z
dc.date.issued 2017 en_US
dc.identifier.isbn 978-91-44-11259-6 en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/2043/22092
dc.description Detta kapitel handlar om undervisning inom ramen för förskolans tradition i ett lite längre läroplanshistoriskt perspektiv. Frågan är om undervisning som begrepp har varit ett etablerat begrepp i svensk läroplanshistoria för förskolebarn. Vad har undervisning inneburit? Har undervisningsdimensioner fått erkännande och setts som värdefulla, eller varit undanträngda i läroplaner för barn i förskoleåldern över tid? Med andra ord exemplifieras spår av undervisning som historiska avtryck och avlagringar – som kan visa tecken på både kontinuitet och förändring. Avslutningsvis behandlas frågan om hur undervisning som begrepp kan framträda i nutida nordiska riktlinjer. en_US
dc.format.extent 16
dc.language.iso swe en_US
dc.publisher Studentlitteratur en_US
dc.subject Didaktik en_US
dc.subject förskola en_US
dc.subject läroplanshistoria en_US
dc.subject undervisning en_US
dc.subject.classification Humanities/Social Sciences en_US
dc.title Undervisning i läroplanshistoriskt perspektiv en_US
dc.type BookChapter en_US
dc.identifier.paperprint 2 en_US
dc.contributor.department Malmö University. Faculty of Education and Society en_US
dc.contributor.department Malmö University. Children Youth and Society (BUS) en_US
dc.subject.srsc Research Subject Categories::SOCIAL SCIENCES en_US
dc.relation.ispartofpublication Professionell yrkesutövning i förskola : Kontinuitet och förändring en_US
dc.format.ePage 188
dc.format.sPage 173
 Find Full text Files for download

There are no files associated with this item.

This item appears in the following Collection(s)

Overview

Search


Browse

My Account

Statistics