"Det är ju inte på riktigt" Kommunikationens betydelse för våldslekens varande i förskolan

DSpace Repository

"Det är ju inte på riktigt" Kommunikationens betydelse för våldslekens varande i förskolan

Overview

Detailed record

dc.contributor.author Persson, Karin
dc.contributor.author Nilsson, Victoria
dc.date.accessioned 2017-06-13T14:12:18Z
dc.date.available 2017-06-13T14:12:18Z
dc.date.issued 2017 en_US
dc.identifier.citation 42 en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/2043/22736
dc.description I denna studie är syftet att undersöka våldsleken i förskolan ur ett barnperspektiv, med hjälp av kommunikationsteoretiska begrepp. Metakommunikation ses som ett paraplybegrepp för andra begrepp som förekommer i studien, såsom leksignal, lekram, nyttig lek och the play face. Genom observationer, deltagande intervjuer och spontana samtal med barn, får vi syn på hur våldsleken får plats i förskolan, hur barn kommunicerar med varandra i våldsleken samt vilka regler det finns i och omkring den. Resultatet av denna studie visar att barn använder kommunikation som medel för att skapa rum för våldslek. Våldsleken omges av restriktioner som anges av förskolan och pedagogers förhållningssätt. Med en tydlig kommunikation mellan barnen kan leken fungera utan att urarta, och på så vis kan eventuella restriktioner kringgås. Barnen kommunicerar med varandra för att uppfatta och uttrycka att våldet som sker i leken inte är på riktigt. Våldsleken tycks kräva stora metakommunikativa färdigheter, för att kunna fungera. Resultatet visar också på hur våldslekens arena ofta ligger bortom pedagogers uppsikt och att barn när de blir påkomna, gärna bortförklarar eller på annat sätt skyddar sin lek. en_US
dc.language.iso swe en_US
dc.publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle en_US
dc.subject lekram en_US
dc.subject leksignal en_US
dc.subject metakommunikation en_US
dc.subject nyttig lek en_US
dc.subject populärkultur en_US
dc.subject the play face en_US
dc.subject våldslek en_US
dc.title "Det är ju inte på riktigt" Kommunikationens betydelse för våldslekens varande i förskolan en_US
dc.type M3 en_US
dc.setspec.uppsok SocialBehaviourLaw en_US
 Find Full text Files for download
Icon

This item appears in the following Collection(s)

Overview

Search


Browse

My Account

Statistics