
Utskrift från Malmö universitet - mau.se
Utskrift från Malmö universitet - mau.se
Publication | Student essay 15hp |
Title | Högläsning i förskolan - En studie om förskolepedagogers tankar och arbetssätt kring högläsningsaktiviteter |
Author | |
Date | 2017 |
Swedish abstract | |
Syftet för studien var att undersöka hur förskolepedagoger tänker och arbetar kring högläsning, samt om och när barnen görs delaktiga och får ha inflytande kring lässtunden. Med utgångspunkt i syftet genomfördes semistrukturerade intervjuer med sex stycken pedagoger på tre olika förskolor. Därefter har materialet från intervjuerna tolkats genom begreppen barns delaktighet och inflytande samt högläsning och språkutveckling. Utifrån det här visade studiens resultat att högläsning i stort sett förekommer dagligen, men att däremot pedagogernas syfte och arbetssätt skiljer sig åt. Vidare framgick det från intervjuernas resultat att barnens möjlighet till delaktighet och inflytande under högläsningsaktiviteter också var varierat, beroende på om lässtunden var planerad eller skedde spontant. | |
Publisher | Malmö högskola/Lärande och samhälle |
Language | swe (iso) |
Subject | delaktighet högläsning inflytande språkutveckling |
Handle | http://hdl.handle.net/2043/22904 Permalink to this page |
![]() |
Tweet |