Upplevelser, det tror jag är viktigt

DSpace Repository

Upplevelser, det tror jag är viktigt

Details

Files for download
Icon
Förskollärares syn ...
Icon
Overview of item record
Publication Student essay 15hp
Title Upplevelser, det tror jag är viktigt
Author Mundt-Petersen, Julia ; Wallén, Elinor
Date 2017
English abstract
The purpose of the study is to establish a deeper understanding of how educators work with and create understanding of science in everyday life in preschool. The completed study is based on semi structured qualitative interviews of three preschool teachers from a natural science and technology-oriented preschool in southern Sweden. The research-based issues on which the study is based are: How do the pedagogues work with science in preschool and how do educators work to create understanding of the natural sciences of children in preschool? The study is analyzed based on Piaget's constructivism and cognitive schedules (Piaget, 1968) and John Dewey's philosophy of pragmatism with a particular focus on 'Learning by doing' (Dewey, 1980). The result of the study shows that preschoolteachers's views on natural sciences are based on the idea that children's learning takes place in practical activities. The study presents the viewers' views on the children's encounter with natural science in everyday life, and how they as educators can contribute to an increased understanding of the natural phenomenon. From our results, we can interpret that preschool teachers believe that children's learning and understanding are created through bodily experiences and using the minds of the body.
Swedish abstract
Studiens syfte grundar sig i att skapa fördjupad förståelse för hur pedagoger arbetar med och skapar förståelse för naturvetenskap i vardagen i förskolan. Utförd studie är baserad på semistrukturerade kvalitativa intervjuer av tre förskollärare från en naturvetenskap-och teknikprofilerad förskola i södra Sverige. De forskningsbaserade frågor som studien bygger på är: hur arbetar pedagogerna med naturvetenskap i förskolan och hur arbetar pedagoger för att skapa förståelse för naturvetenskap hos barn i förskolan? Studien analyseras utifrån Piagets konstruktivism och kognitiva scheman (Piaget, 1968) samt John Deweys filosofi om pragmatism med speciellt fokus på ’Learning by doing’ (Dewey, 1980). Resultatet av studien visar att förskollärarnas syn på naturvetenskap grundar sig i en tanke om att barns lärande sker i praktiska aktiviteter. I studien redovisas förskollärarnas syn på barnens möte med naturvetenskapen i vardagen, samt hur de som pedagoger kan bidra till en ökad förståelse för naturvetenskapliga fenomen. Av vårt resultat kan vi tolka att förskollärarna anser att barns lärande och förståelse skapas genom kroppsliga upplevelser och användande av kroppens sinnen.
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Pages 31
Language swe (iso)
Subject naturvetenskap
förskola
natural sience
lärande
miljö
natur
utomhuspedagogik
ämneskunskap
Handle http://hdl.handle.net/2043/23410 Permalink to this page
Facebook

This item appears in the following Collection(s)

Details

Search


Browse

My Account

Statistics