Vad kännetecknar matematikundervisning i förskola? Textanalys av förskollärares och chefers skriftliga tankar år 2016

DSpace Repository

Vad kännetecknar matematikundervisning i förskola? Textanalys av förskollärares och chefers skriftliga tankar år 2016

Details

Files for download
Icon
Overview of item record
Publication 2-year master student thesis
Title Vad kännetecknar matematikundervisning i förskola? Textanalys av förskollärares och chefers skriftliga tankar år 2016
Author Stensson, Catrin
Date 2017
English abstract
The aim of the Master Thesis is to develop knowledge about what preschool teachers and preschool managers describes is characteristic for education in preschool, age 1 – 5 years. A specific aim is to contribute knowledge about what preschool teachers and preschool managers in written documents describe as characteristic of teaching mathematics in preschool related to policy documents and scientific basis. In the Master thesis there is a textual analysis presented based on the thoughts, of the 91 percent response rate by 243 participants, written in 2016. The textual analysis is done through qualitative processing of "word-data", with quantitative elements of intertwined articulation of interpretation. A didactic and abductive oriented analysis is carried out. The results of the textual analysis are an outcome of frequencies of words and distinctive tracks. The distinctive tracks are problematized and the results are analysed refered to Kansanens three levels skims of therotical levels.
Swedish abstract
Syftet med studien är att vidareutveckla kunskap om vad förskollärare och chefer beskriver kännetecknar undervisning i förskola. Ett specifikt syfte är att bidra med kunskap om vad förskollärare och förskolechefer i skrift beskriver kännetecknar undervisning i matematik i förskola relaterat till vetenskaplig grund. I studien presenteras en textanalys baserad på 243 förskollärare och chefers skriftliga tankar om undervisning i matematik, år 2016. I textanalysen bearbetas kvalitativa data med kvantitativa inslag genom att ordfrekvenser kommer att vara vägledande i analysen. Studien har en matematikdidaktisk och abduktiv ansats. De skriftliga tankarna analyseras genom sammanflätade tolkningsled för att finna utmärkande spår. De utmärkande spåren problematiseras och diskuteras utifrån Kansanens (1993) tre nivåer av pedagogiskt tänkande.
Publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle
Language swe (iso)
Subject didaktik
undervisning
lärande
matematik
Handle http://hdl.handle.net/2043/23994 Permalink to this page
Facebook

This item appears in the following Collection(s)

Details

Search


Browse

My Account

Statistics