För vem dokumenterar vi? Pedagogers syn på skillnaden mellan traditionell och digital dokumentation

DSpace Repository

För vem dokumenterar vi? Pedagogers syn på skillnaden mellan traditionell och digital dokumentation

Overview

Detailed record

dc.contributor.author Frick, Anna
dc.contributor.author Laneryd, Marielle
dc.date.accessioned 2018-02-13T14:13:13Z
dc.date.available 2018-02-13T14:13:13Z
dc.date.issued 2018 en_US
dc.identifier.citation 42 en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/2043/24605
dc.description Syftet med denna studie är att ta reda på hur barns lärande påverkas av den digitala utvecklingen som sker i vårt samhälle och i våra förskolor runt om i landet. Det vi har valt att studera är hur barns lärande och delaktighet påverkas utifrån den digitala dokumentationen i jämförelse med den traditionella dokumentationen. Vi har genomfört en kvalitativ studie där vi har intervjuat tio pedagoger som arbetar i förskolan och som använder sig av antingen digital eller traditionell dokumentation som en naturlig del i sitt vardagliga arbete. Intervjuerna har analyserats och kopplats till det kognitiva och det interaktionistiska perspektivet. Inom den tidigare forskningen har vi i vår studie tagit avstamp i etiska aspekter, pedagogisk dokumentation, digital dokumentation samt det kompetenta barnet. Det vi har kommit fram till i vårt resultat är att det finns stora skillnader mellan den digitala och den traditionella dokumentationen. Barns delaktighet i dokumentations-tillfället är beroende av pedagogens medvetna engagemang, och oberoende av dokumentationsmetod. Men när dokumentationen sker traditionellt så blir barnen delaktiga genom att dokumentationen synliggörs för dem. När det gäller den digitala dokumentationen så blir barnen inte delaktiga i denna eftersom barnen inte har tillgång till dokumentationen utan någon vuxens hjälp. Den digitala dokumentationen riktar sig till pedagoger och vårdnadshavare men synliggörs inte för barnen. Barnens lärande i den digitala dokumentationen minskar också gentemot den traditionella dokumentationen eftersom barnen inte får tillgång till dokumentationen och på detta sätt kan de inte reflektera och återkoppla över sitt eget och andras lärande tillsammans med vårdnadshavare, pedagoger eller andra barn. en_US
dc.language.iso swe en_US
dc.publisher Malmö universitet/Lärande och samhälle sv_SE
dc.subject barn en_US
dc.subject delaktighet en_US
dc.subject digitalisering en_US
dc.subject dokumentation en_US
dc.subject etik en_US
dc.subject förskola en_US
dc.subject lärande en_US
dc.title För vem dokumenterar vi? Pedagogers syn på skillnaden mellan traditionell och digital dokumentation en_US
dc.title.alternative For whom do we document? Educators view off the difference between traditional and digital documentation en_US
dc.type M3 en_US
dc.setspec.uppsok SocialBehaviourLaw en_US
dc.contributor.examiner Ekelund, Robin
dc.contributor.supervisor Glaser, Joakim
 Find Full text Files for download
Icon

This item appears in the following Collection(s)

Overview

Search


Browse

My Account

Statistics