”Vill vi ha kreativa eller lydiga barn?” Fostran i förskolan

DSpace Repository

”Vill vi ha kreativa eller lydiga barn?” Fostran i förskolan

Details

Files for download
Icon
Overview of item record
Publication Student essay 15hp
Title ”Vill vi ha kreativa eller lydiga barn?” Fostran i förskolan
Author Svensson, Veronica ; Pettersson, Patricia
Date 2018
Swedish abstract
Syftet med denna studie är att skapa förståelse kring hur förskollärare kan tolka fostransuppdraget och vad fostran i förskolan innebär för dem. Vi har insett att det inte är självklart att fostransuppdraget innebär och tolkas på samma sätt av alla förskollärare och har därför valt fostran i förskolan som forskningsområde. De begrepp som vi har använt oss av i studien är Sommers tolkning av fostran som indirekt och direkt och Baumrinds begrepp auktoritativ och auktoritär fostransstil. Detta för att synliggöra hur fostran kan gestaltas på olika sätt. Även Foucaults maktteori där begreppen makt och disciplin används i studien för att skapa förståelse för hur makt uppstår och används i förskolan och hur det i sin tur påverkar gestaltningen av fostran. Bourdieus teoretiska begrepp habitus brukas också i studien för att belysa hur de intervjuade förskollärarnas fostransbakgrund kan påverka deras tolkning av fostransuppdraget och därmed också deras agerande i fostranssituationer. Metoden vi valt är kvalitativa intervjuer, detta för att kunna synliggöra och skapa förståelse för vad fostran i förskolan innebär för de utvalda förskollärarna. Resultatet av denna studie visar att de intervjuade förskollärarnas syn på och tolkning av fostransuppdraget stämmer överens om att vara goda förebilder för barnen och att deras uppdrag är att fostra barnen till goda samhällsmedborgare. Däremot skiljer sig tankarna om vad som ska förmedlas till barnen och när de ska vägledas. Det framkommer också att barnens vardag i förskolan styrs mycket av tid och rum som leder till att barnens inflytande begränsas. Resultatet visar att förskollärarnas fostransbakgrund kan ha betydelse för hur de tänker och agerar i fostranssituationer på förskolans arena. Resultatet kommer att presenteras utifrån fyra teman som synliggjorts i analysen av empirin. Sammanfattningsvis kommer resultatet av studien att diskuteras och möjlig framtida forskning kommer att lyftas.
Publisher Malmö universitet/Lärande och samhälle
Pages 38
Language swe (iso)
Subject barn
fostran
förskola
inflytande
värden
Handle http://hdl.handle.net/2043/24606 Permalink to this page
Facebook

This item appears in the following Collection(s)

Details

Search


Browse

My Account

Statistics