KVINNOR I HISTORIEÄMNET En kunskapsöversikt om hur kvinnor skildras i historieundervisningen

DSpace Repository

KVINNOR I HISTORIEÄMNET En kunskapsöversikt om hur kvinnor skildras i historieundervisningen

Details

Files for download
Blocked
Overview of item record
Publication Student essay 15hp
Title KVINNOR I HISTORIEÄMNET En kunskapsöversikt om hur kvinnor skildras i historieundervisningen
Author Jamali, Ashkan ; Sutovic, Kerim
Date 2018
Swedish abstract
I vår kunskapsöversikt så har vi undersökt hur kvinnor framställs i historieämnet i skolan. Vi valde att fokusera på två viktiga kategorier som formar och påverkar historieämnet i skolan. Dessa kategorier är; kvinnors framställning i läroplanerna för historia samt hur kvinnor skildras i läroböckerna för historia. Vårt arbete pekar på att läroplanerna för historia är konstruerat efter vissa gemensamma mönster som politik, normer samt nationella narrativ. Dessa faktorer bidrar till kvinnors marginalisering i historieämnet i skolan. Kunskapsöversikten pekar även på att det saknas en koppling mellan kontexten och innehållet i läroplanerna vilket också bidrar till kvinnors marginalisering i historieskildringen. I läroböckerna för historia så är kvinnan underrepresenterat och hamnar utanför historiens marginaler. Kvinnan avbildas som frun och/eller offret. Kunskapsöversikten pekar dock på att kvinnan får mer och mer plats i historieläroböckerna globalt, men hon är fortfarande inte på en jämställd nivå med mannen.
Publisher Malmö universitet/Lärande och samhälle
Pages 31
Language swe (iso)
Subject framställning av kvinnor
historia
historieläroböckerna
historieskildring
historieämnet i skolan
jämställdhet
kunskapsöversikt
läroböcker
läroplan
Handle http://hdl.handle.net/2043/24634 Permalink to this page
Facebook

This item appears in the following Collection(s)

Details

Search


Browse

My Account

Statistics