Tantstämpeln - En studie av strategier för ompositionering av varumärken inom modebranschen

DSpace Repository

Tantstämpeln - En studie av strategier för ompositionering av varumärken inom modebranschen

Overview

Detailed record

dc.contributor.author Jacobsen, Lina
dc.date.accessioned 2018-07-10T10:54:13Z
dc.date.available 2018-07-10T10:54:13Z
dc.date.issued 2018 en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/2043/25752
dc.description Uppsatsen undersöker hur varumärken inom modebranschen kan bli kvitt ”tantstämpeln” och liknande negativa varumärkesassociationer. För att kunna göra det undersöks först relationen mellan ett varumärkes identitet och image, samt olika strategier för ompositionering. Eftersom det finns en mer eller mindre allmänkänd tantstämpel över Lindex används varumärket som ett specifikt exempel på ett generellt problem, och fyller därför en central roll i undersökningen. Som teoretisk referensram används litteratur inom strategisk kommunikation och marknadsföring, samt allmänna riktlinjer för att granska visuellt material. Undersökningen bygger på att ställa urvalet av material mot presenterad teori för att identifiera och diskutera strategier som kan tänkas användas, samt vara mer eller mindre effektiva, för att bli kvitt problem likt tantstämpeln. I undersökningens genomförande blev det tydligt hur varje beslut och strategi bidrar till att bygga upp en varumärkesidentitet som påverkar bilden av ett varumärke. Med det sagt finns det olika aspekter ett varumärke i Lindex position bör reflektera över, däremot går det inte att ge ett säkert svar på hur varumärken inom klädbranschen kan bli kvitt tantstämpeln. en_US
dc.format.extent 47 en_US
dc.language.iso swe en_US
dc.publisher Malmö universitet/Kultur och samhälle sv_SE
dc.subject Grafisk design en_US
dc.subject Image en_US
dc.subject Lindex en_US
dc.subject Ompositionering en_US
dc.subject Tantstämpel en_US
dc.subject Varumärke en_US
dc.subject Varumärkesidentitet en_US
dc.title Tantstämpeln - En studie av strategier för ompositionering av varumärken inom modebranschen en_US
dc.title.alternative The Frumpy Look - A study about strategies for repositioning brands in the fashion industry en_US
dc.type M2 en_US
dc.setspec.uppsok FineArt en_US
dc.contributor.examiner Hellström Reimer, Maria
dc.contributor.supervisor Gåvertsson, Frits
dc.contributor.supervisor Ljungmark, Anders
mahlocal.xprt.faculty2019 KS
mahlocal.xprt.institution2019 K3
mahlocal.xprt.program Grafisk design
 Find Full text Files for download
Icon

This item appears in the following Collection(s)

Overview

Search


Browse

My Account

Statistics