Kunskaper och attityder gällande hiv och aids hos sjuksköterskestudenter

DSpace Repository

Kunskaper och attityder gällande hiv och aids hos sjuksköterskestudenter

Details

Files for download
Icon
Overview of item record
Publication Bachelor thesis
Title Kunskaper och attityder gällande hiv och aids hos sjuksköterskestudenter
Author Assadi Rissanen, Johanna ; Persson, Louise
Date 2018
English abstract
Introduction: Individuals reported with HIV in Sweden has increased from 241 persons in 1997 to 430 individuals in 2016. During this same time-period the university that was chosen to this study has decreased their education regarding HIV and AIDS. The purpose of the study is to examine knowledge and attitudes about HIV and AIDS in future nurses at a university in southern Sweden. A descriptive comparison is made with Folkhälsomyndigheten’s study were the public participated in 2016. Method: In order to come to conclusions regarding the purpose, a descriptive cross-sectional study in the form of a questionnaire was applied. In total the questionnaire was sent to 335 nursing students of which 132 individuals answered it. This corresponded to a response rate of 43%. The questionnaire was compiled automatically by Google Forms. Result: The result is presented in charts, bar- and circle diagrams and in plain-text. The result was organized and is presented in five topics: background questions, conversations about HIV and AIDS, knowledge, attitudes towards HIV and AIDS and further comments. Discussion: On average the respondents have good knowledge on the subject matter but knowledge gaps in terms of disease transmission and treatment can be distinguished. The knowledge of nursing students’ is higher than the publics’ according to the study made by Folkhälsomyndigheten in 2016. Attitudes towards HIV-positive individuals correlate to the level of education where higher levels of knowledge leads to more positive attitudes. Further education on the matter of HIV and AIDS is requested; expertise among nurses facilitates a safe and person centered care.
Swedish abstract
Introduktion: Antalet rapporterade fall av hiv i Sverige har ökat från 241 personer år 1997 till 430 individer år 2016. Samtidigt har undervisningen om hiv vid universitetet som valts till denna studie minskat. Syftet med studien är att undersöka kunskaper och attityder gällande hiv och aids hos blivande sjuksköterskor vid ett universitet i södra Sverige. En deskriptiv jämförelse görs med Folkhälsomyndighetens studie gjord på allmänheten 2016. Metod: För att besvara syftet tillämpas en deskriptiv tvärsnittsstudie i form av en enkätundersökning. Totalt skickades enkäten ut till 335 sjuksköterskestudenter varav 132 personer besvarade den, motsvarade 43%. Enkäterna sammanställdes automatiskt i Google Forms. Resultat: Redovisas i tabeller, stapel- och cirkeldiagram samt i löpande text. Studiens resultat organiserades och redovisas under fem rubriker: bakgrundsfrågor, samtal om hiv och aids, kunskap, attityder gentemot hiv och aids samt kommentarer. Diskussion: Generellt har respondenterna goda kunskaper gällande hiv och aids men kunskapsluckor gällande smittvägar och behandling kan urskiljas. Sjuksköterskestudenternas kunskaper är högre än allmänhetens i Folkhälsomyndighetens studie 2016. Attityder gentemot hivpositiva patienter samverkar med kunskap där högre kunskap ger mer positiva attityder. Fortsatt utbildning gällande hiv och aids efterfrågas; god kunskap hos sjuksköterskor ger förutsättningar att bedriva säker- och personcentrerad vård.
Publisher Malmö universitet/Hälsa och samhälle
Language swe (iso)
Subject hiv
aids
kunskaper
attityder
utbildning
HIV
AIDS
knowledge
attitudes
education
Handle http://hdl.handle.net/2043/26065 Permalink to this page
Facebook

This item appears in the following Collection(s)

Details

Search


Browse

My Account

Statistics