Vad händer på ”andra sidan”? En studie om hur rektorer och klasslärare beskriver och resonerar kring samverkan med fritidshemslärare i skolan

DSpace Repository

Vad händer på ”andra sidan”? En studie om hur rektorer och klasslärare beskriver och resonerar kring samverkan med fritidshemslärare i skolan

Details

Files for download
Icon
Overview of item record
Publication Student essay 15hp
Title Vad händer på ”andra sidan”? En studie om hur rektorer och klasslärare beskriver och resonerar kring samverkan med fritidshemslärare i skolan
Author Daleke, Christian ; Stahlin, Fred
Date 2019
Swedish abstract
Syftet med studien har varit att bidra med en ökad förståelsen för hur rektorer och klasslärare resonerar kring den samverkan som ska ske mellan fritidshemslärare och klasslärare under skoltid, och hur de anser att denna fungerar i praktiken. Vi har gjort en kvalitativ studie där vi genom semistrukturerade intervjuer samlat in en empiri som sedan har analyserats genom Anders Perssons maktperspektiv. Perssons maktdefinition lyder ”en individuell eller kollektiv aktörs förmåga att framkalla, förändra och hindra handlande och uppnå avsedda konsekvenser” (Persson, 2014, 31). Makten kan ha olika karaktärer beroende på olika faktorer i olika relationer. Makten ligger i att kunna omsätta sina resurser i handling för att kunna uppnå avsedda konsekvenser. Sammanfattningsvis har studien visat att det råder tydliga maktstrukturer i skolan mellan rektorer och deras personal då rektorerna sitter på den beslutsfattande rollen. Det finns vidare även en maktstruktur som ger klasslärarna en något högre position i förhållande till fritidslärarna under den obligatoriska skoltiden. Detta baseras på att de ansvarar för planering av undervisning samt ansvarar för att kunskapskraven uppnås. Dock ska detta inte betraktas som något negativt, då studien även påvisar en vilja till att skapa kommunikation och delaktighet i de olika processerna kring samverkan som råder. Informanterna som deltagit i studien har vid flera tillfällen betonat att kommunikation och tydliga ramverk är viktiga parametrar för att skapa balans i samverkan. Enligt studiens informanter lämnas det gott om utrymme för fritidslärarna att påverka samverkan i den utsträckning som är möjligt.
Publisher Malmö universitet/Lärande och samhälle
Language swe (iso)
Subject Fritidshem
Klasslärare
Makt
Rektor
Samverkan
Handle http://hdl.handle.net/2043/28599 Permalink to this page
Facebook

This item appears in the following Collection(s)

Details

Search


Browse

My Account

Statistics