Språkutvecklande SO-undervisning

DSpace Repository

Språkutvecklande SO-undervisning

Details

Files for download
Icon
Overview of item record
Publication 1-year master student thesis
Title Språkutvecklande SO-undervisning
Author Grujic, Tatjana
Date 2019
Swedish abstract
Detta examensarbete grundar sig i två frågeställningar där syftet är att undersöka det språkutvecklande arbetssättet på en skola. Det som undersökts är vad lärarna menar är viktigt att tänka på när det gäller elevernas språkutveckling i svenska i det flerspråkiga klassrummet. Vidare har jag undersökt vad som är utmärkande för lärarnas undervisningmetoder. Teorin som har använts är det sociokulturella perspektivet på lärande med utgångpunkt i att kunskap och lärande är något som sker i samspel med andra där kommunikation är en grundläggande faktor. Undersökningsmetoderna som jag har använt är två kvalitativa metoder, semistrukturerade intervjuer och observationer. I intervjuerna har det varit fokus på lärarnas perspektiv på en språkutvecklande undervisning. I observationerna har det varit fokus på hur detta görs i SO-undervisningen. Resultatet visar att lärarna arbetar målfokuserat med gemensamma strukturer. Detta är något som lärarna tycker bidrar till en medvetenhet om det egna lärandet hos eleverna. Samtliga lärare arbetar med bildstöd, samarbetsinriktat lärande och tematisk undervisning som ska bidra till språkutveckling.
Publisher Malmö universitet/Lärande och samhälle
Language swe (iso)
Subject flerspråkighet
språkutveckling
språkutvecklande arbetsmetoder
språkutvecklande SO-undervisning
Handle http://hdl.handle.net/2043/28607 Permalink to this page
Facebook

This item appears in the following Collection(s)

Details

Search


Browse

My Account

Statistics