Att räcka till till alla

DSpace Repository

Att räcka till till alla

Details

Files for download
Icon
Overview of item record
Publication Student essay 15hp
Title Att räcka till till alla
Author Hultman, Pierre ; Nerbring, Martin
Date 2019
Swedish abstract
Syftet med den här studien var att ta reda på vilken roll storleken på barngrupper i fritidshem spelar för barnens relationsskapande. Studien är en kvalitativ studie där semistrukturerade intervjuer använts som metod. Sex fritidspedagogers uppfattningar och berättelser om gruppstorlekens betydelse har utgjort underlaget för resultatet. Dessa fritidspedagoger har olika lång erfarenhet och arbetar i fritidshem på olika skolor. Arbetet knyter an både till Ulf P. Lundgrens ramfaktorteori och framförallt Roar C. Pettersens tolkning av densamma samt till Etienne Wengers tankar om socialt lärande. Den tidigare forskningen lutar på en avhandling av Catarina Andishmands som lyfter barngruppernas storlek samt forskning av Marianne Dahl som lyfter sociala relationer som huvudpunkt. Resultatet i studien visar att för stora barngrupper många gånger är en begränsande faktor i förhållande till relationsarbetet men fritidspedagogerna i studien berättar samtidigt att andra faktorer som den fysiska miljön, personaltäthet och gruppkonstellation också spelar stor roll för möjligheterna att arbeta med sociala relationer.
Publisher Malmö universitet/Lärande och samhälle
Language swe (iso)
Subject Fritidshem
Sociala relationer
Gruppstorlek
Ramfaktorteori
Sociala lärandeteori
Relationsskapande
Handle http://hdl.handle.net/2043/28631 Permalink to this page
Facebook

This item appears in the following Collection(s)

Details

Search


Browse

My Account

Statistics