Lärares normativa uppfattningar kring allsidighet och saklighet – En diskursanalys

DSpace Repository

Lärares normativa uppfattningar kring allsidighet och saklighet – En diskursanalys

Details

Files for download
Icon
Overview of item record
Publication Student essay 15hp
Title Lärares normativa uppfattningar kring allsidighet och saklighet – En diskursanalys
Author Månsson, Daniel
Date 2019
Swedish abstract
Det här examensarbetet har undersökt vilka normativa uppfattningar samhällskunskapslärare på gymnasiet har gällande allsidighet och saklighet i undervisningen, samt hur de upplever detta i sin undervisningspraktik. Empirin resultatet baseras på har samlats in genom tre intervjuer med semistrukturerad intervjudesign. Resultatet har analyserats utifrån pragmatisk diskursanalys, tre diskurser har identifierats: neutralitet, nyansering och fostran. Neutralitet är den dominerande diskursen, vars logik kan sammanfattas som en strävan att lärarens åsikter ska påverka undervisningen i så liten utsträckning som möjligt. Lärarnas definition och uppfattning om neutralitet som en väsentlig faktor för allsidighet och saklighet, är i stora drag samstämmig. Skillnader har främst uttolkats i informanternas variation av undervisningspraktiker på klassrumsnivå. Den andra diskursen är nyansering och ses som en operationaliserande diskurs av neutralitet. Nyanseringsdiskursen kan sammanfattas som ett förhållningssätt till elevernas åsikter med syfte att utmana och komplettera elevers världsbild. Sista diskursen är fostran och ses som en konkurrerande diskurs till den dominerande. Fostransdiskursen består av lärares uppdrag att förmedla skolans värdegrund, vilket benämns som inkompatibelt med saklighet och allsidighet av lärarna i studien. Av den anledning ses diskursen som konkurrerande, då målet att överföra specifika värden ses som oförenligt med neutralitetdiskursens mål.
Publisher Malmö universitet/Lärande och samhälle
Language swe (iso)
Subject allsidighet
diskursanalys
fostran
gymnasiet
neutralitet
nyansering
saklighet
samhällskunskap
objektivitet
värdegrund
Handle http://hdl.handle.net/2043/28953 Permalink to this page
Facebook

This item appears in the following Collection(s)

Details

Search


Browse

My Account

Statistics