Eurovision Song Contest Sång, dans och nationsmarknadsföring. En semiotisk analys av nationsmarknadsföring i Eurovision Song Contest

DSpace Repository

Eurovision Song Contest Sång, dans och nationsmarknadsföring. En semiotisk analys av nationsmarknadsföring i Eurovision Song Contest

Details

Files for download
Icon
Overview of item record
Publication Bachelor thesis
Title Eurovision Song Contest Sång, dans och nationsmarknadsföring. En semiotisk analys av nationsmarknadsföring i Eurovision Song Contest
Author Engström, Julia
Date 2019
Swedish abstract
Syftet med denna uppsats är att undersöka hur nationer använder nationsmarknadsföring och narrativitet för att förmedla en särskild bild genom att nyttja Eurovision Song Contest som kommunikationsplattform. Undersökningen görs via en semiotisk analys som granskar utvalda visuella delar från tre nationer som agerat värd för evenemanget mellan åren 2009–2018. Resultatet av analysen visar på att nationerna följer olika narrativa spår som lyfter särskilda saker. I diskussionsavsnittet tas två olika hypoteser upp angående värdländernas nationsmarknadsföringar. Den ena är den kulturella hypotesen, alltså att värdlandets kulturella bakgrund präglar nationsmarknadsföringen. Den andra är den strategiska hypotesen som syftar till att värdlandet strategiskt väljer att använda särskilda narrativ utifrån exempelvis sin politiska situation. Diskussionen poängterar dock att andra faktorer kan ha inverkan på nationsmarknadsföringen, såsom huruvida nationen tidigare varit värdland i evenemanget.
Publisher Malmö universitet/Kultur och samhälle
Language swe (iso)
Subject Eurovision Song Contest
Grafisk design
Semiotisk analys
Nationsmarknadsföring
Nation branding
Story telling
Narrativitet
Handle http://hdl.handle.net/2043/29306 Permalink to this page
Facebook

This item appears in the following Collection(s)

Details

Search


Browse

My Account

Statistics