Elevers upplevelser av matematikundervisningen - övergången från ett språkintroduktionsprogram till ett nationellt gymnasieprogram

DSpace Repository

Elevers upplevelser av matematikundervisningen - övergången från ett språkintroduktionsprogram till ett nationellt gymnasieprogram

Details

Files for download
Icon
Overview of item record
Publication Student essay 15hp
Title Elevers upplevelser av matematikundervisningen - övergången från ett språkintroduktionsprogram till ett nationellt gymnasieprogram
Author Nilsson, Kajsa
Date 2019
Swedish abstract
Det finns en problematik i att samtidigt som nyanlända elever ska slussas ut från introduktionsprogram så fort som möjligt så ska de även ha tillräckligt goda kunskaper i skolämnena och i undervisningsspråket för att kunna tillägna sig undervisningen på ett nationellt gymnasieprogram. Syftet med denna studie är att skapa förståelse för hur elever upplever matematikundervisningen både på ett språkintroduktionsprogram och på ett nationellt gymnasieprogram. Det empiriska materialet bygger på sju semistrukturerade intervjuer där totalt tio elever deltagit. Eleverna gick alla på ett språkintroduktionsprogram förra läsåret men går nu första året på ett nationellt gymnasieprogram. Resultatet visar bland annat att matematikundervisningen på språkintroduktionsprogrammet kännetecknas av att elever får ta mycket eget ansvar; det finns en uttryckt önskan bland eleverna att matematikundervisningen på språkintroduktionsprogrammet ska påminna mer om densamma på det nationella gymnasieprogrammet i form av bland annat hårdare krav. Dessutom verkar elever uppleva en stress över att de inte avancerar rent kunskapsmässigt om de går på språkintroduktionsprogrammet i mer än ett år. Slutligen visar resultatet även att elevers relation till läraren och klasskamraterna spelar en stor roll för upplevelsen av matematikundervisningen på ett nationellt gymnasieprogram. Sammanfattningsvis verkar det vara viktigt att göra matematikundervisningen på språkintroduktionsprogrammet värdefull och lärorik för eleverna oavsett hur många år de går på programmet. Dessutom är det av största vikt att stötta de elever som avancerat till ett nationellt gymnasieprogram och inte lägga för mycket ansvar på dem, de må vara integrerade i det ordinarie skolsystemet men de är fortfarande nyanlända.
Publisher Malmö universitet/Lärande och samhälle
Language swe (iso)
Subject Nyanlända
Invandrare
introduktionsprogram
språkintroduktionsprogram
gymnasieskola
matematik
elevperspektiv
Handle http://hdl.handle.net/2043/29468 Permalink to this page
Facebook

This item appears in the following Collection(s)

Details

Search


Browse

My Account

Statistics