The Messages from Femvertising

DSpace Repository

The Messages from Femvertising

Details

Files for download
Blocked
Overview of item record
Publication Bachelor thesis
Title The Messages from Femvertising
Author Molander, Julia
Date 2019
Swedish abstract
Denna uppsats undersöker vilka budskap som framkommer och ges av två femvertising kampanjer. Materialet består av kampanjerna ”I Will What I Want” av företaget Reebok och ”#BeMoreHuman” av företaget Under Armour. Uppsatsens syfte är värdera vilken kvinnosyn dessa femvertisingkampanjer förmedlar. Jag vill medvetandegöra grafiska designers om risken att även kampanjer med femvertising kan reproducera en stereotyp bild av kvinnor. Uppsatsens metod är en kvalitativ visuell analys som analyserar bildannonserna och genom kritisk diskursanalys framkommer det om budskapen i kampanjerna är kvinnostärkande eller om de förmedlar stereotyper. Analysen visar att kampanjerna i text sänder ut ett kvinnostärkande budskap som dock lätt kan misstolkas och att bildernas i viss mån traditionella representation av kvinnor gör kampanjerna tvetydiga.
Publisher Malmö universitet/Kultur och samhälle
Language swe (iso)
Subject Budskap
Feminism
Femvertising
Stereotyper
Reklam
Representation
Handle http://hdl.handle.net/2043/29485 Permalink to this page
Facebook

This item appears in the following Collection(s)

Details

Search


Browse

My Account

Statistics