Gaze guidance through head-mounted Augmented Reality display

DSpace Repository

Gaze guidance through head-mounted Augmented Reality display

Details

Files for download
Icon
Overview of item record
Publication Bachelor thesis
Title Gaze guidance through head-mounted Augmented Reality display
Author Kullberg, Viktor ; Lindqvist, Emil
Date 2019
English abstract
Human decision making is an important factor in the design process for systems and items. With the fast developing of Augmented Reality it is now possible to simulate digital interfaces everywhere. This allows for several application areas both within the industry and for the public and it can be implemented with everything from cellphones to smart glasses. In this thesis, it is investigated how subtle gaze guidance can be implemented using wearable Augmented Reality technology. Subtle cuing is also investigated to see if it can be used as a digital nudge in head-worn Augmented Reality environment. To investigate this, a prototype is developed. By developing a prototype that can perform a controlled experiment, the visual guidance and subtle cueing can be examined with a Posner cueing task. By using eye trackers, saccadic reaction times of the participants are measured and examined. The result shows a significant change in reaction time when using our subtle guidance than without. The conclusion is that subtle cueing can be used as a digital nudge in a head-worn Augmented Reality environment and this thesis can be used for further studies within visual guidance in Augmented Reality with a head-mounted display.
Swedish abstract
Mänskligt beslutfattande är en viktig faktor i design processen för system och objekt. Med den snabba utvecklingen av området förstärkt verklighet är det nu möjligt att simulera digitala gränssnitt överallt. Det finns flera användningsområden både inom industin och allmänheten där det realiseras med allt ifrån mobiltelefoner till smarta glasögon. I denna uppsats tas ett system fram för att testa hur visuell styrning kan implementeras med hjälp av huvudmonterad förstärkt verklighet. Subtil ledning undersöks också om det kan användas som en digital knuff i huvudmonterad förstärkt verklighet. För att undersöka detta tas en prototyp fram. Genom utveckling av denna prototyp kan ett kontrollerat experimentet genomföras och visuell styrning samt subtil ledning undersökas. Experimentet för att undersöka visuell styrning är Posner cueing task. Genom att använda ögonspårningsutrustning, kan man mäta reaktionstiderna för sackader hos användarna. Resultatet visar en signifikant skillnad i reaktonstid när vår subtila ledning används. Slutsatsen av denna uppsats är att subtil ledning kan användas som en digital knuff i huvudmonterad förstärkt verklighet och denna rapport kan användas för vidare forskning inom visuell styrning i förstärkt verklighet med huvudmonterade bildskärmar.
Publisher Malmö universitet/Teknik och samhälle
Language eng (iso)
Subject Augmented Reality
Eye tracking
HoloLens
Gaze Guidance
Visual Guiding
Posner Cueing
Handle http://hdl.handle.net/2043/29862 Permalink to this page
Facebook

This item appears in the following Collection(s)

Details

Search


Browse

My Account

Statistics