Typografi i det offentliga rummet. En fallstudie om interaktionen mellan skyltning, rum och varumärke

DSpace Repository

Typografi i det offentliga rummet. En fallstudie om interaktionen mellan skyltning, rum och varumärke

Overview

Detailed record

dc.contributor.author Åberg, Linnéa
dc.date.accessioned 2019-09-18T14:09:49Z
dc.date.available 2019-09-18T14:09:49Z
dc.date.issued 2019 en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/2043/29926
dc.description Denna studie undersöker vilka variabler som borde beaktas vid skapandet av tredimensionell typografi och skyltning för ett offentligt rum, samt hur skyltningen interagerar med rummet och varumärket. Vidare studeras hur dessa variabler kan bidra till begreppet platsskapande. Syftet är att skapa en förståelse för den rumsliga grafiska designen med fokus på typografi, eftersom tredimensionell typografi avser fler faktorer att ta hänsyn till än typografi med tvådimensionella element. Undersökningen består av en semiotisk analys av två byggnader och varumärken med karaktäristiska grafiska profiler. Materialet består av fotografier tagna på nyckelelement från analysobjektens rumsliga grafiska design med fokus på typografi. Undersökningen visar bland annat att typografin, både den två- och tredimensionella, utgör en stor del av den grafiska profilen vars formspråk kan kopplas till arkitekturen. Studien visar också att en konsekvent utformning och applicering av den grafiska profilen är ett betydelsefullt attribut som bidrar till både stärkande av varumärkesidentiteten och till platsskapande. en_US
dc.format.extent 68 en_US
dc.language.iso swe en_US
dc.publisher Malmö universitet/Kultur och samhälle sv_SE
dc.subject environmental graphic design en_US
dc.subject placemaking en_US
dc.subject typography en_US
dc.subject signage en_US
dc.subject wayfinding en_US
dc.subject visual identity en_US
dc.title Typografi i det offentliga rummet. En fallstudie om interaktionen mellan skyltning, rum och varumärke en_US
dc.title.alternative Typography in public space. A case study on the interaction between signage, the room and the brand en_US
dc.type M2 en_US
dc.setspec.uppsok FineArt en_US
dc.contributor.examiner Krantz, Gunnar
dc.contributor.supervisor Hellström Reimer, Maria
mahlocal.xprt.faculty2019 KS
mahlocal.xprt.institution2019 K3
mahlocal.xprt.program Grafisk design
 Find Full text Files for download
Blocked

This item appears in the following Collection(s)

Overview

Search


Browse

My Account

Statistics