Skönhetsideal, självkänsla & identitet – En kvalitativ studie av de negativa effekterna från sociala medier

DSpace Repository

Skönhetsideal, självkänsla & identitet – En kvalitativ studie av de negativa effekterna från sociala medier

Details

Files for download
Blocked
Overview of item record
Publication Bachelor thesis
Title Skönhetsideal, självkänsla & identitet – En kvalitativ studie av de negativa effekterna från sociala medier
Author Lindqvist, Amanda
Date 2019
Swedish abstract
I dagens samhälle påverkas vi enormt mycket av sociala medier. Hur vi ska se ut och klä oss, vart vi ska resa, vilka inredningsprylar vi ska köpa och vilken mat vi ska äta till middag. På applikationen Instagram strömmar varje dag ett gigantiskt flöde av nya inlägg inom alla sorters områden, däribland genren skönhet. Syftet med min studie har varit att undersöka vilken påverkan plattformen Instagram har på unga kvinnor när det kommer till skönhetsideal. Målet var också att analyser vilka effekter Influerare för med sig på kvinnors självkänsla och identitet. För att undersöka detta har jag gjort fem kvalitativa intervjuer där kvinnor mellan 18-28 år har fått medverka. Studien resulterade i att intervjupersonerna upplevde negativa effekter kring sociala medier och att influerare kan ha en betydande påverkan på unga kvinnors självkänsla.
Publisher Malmö universitet/Kultur och samhälle
Language swe (iso)
Subject Ideal
Identitet
Influencer
Instagram
Kapital
Självbild
Självkänsla
Skönhetsideal
Sociala medier
Handle http://hdl.handle.net/2043/30026 Permalink to this page
Facebook

This item appears in the following Collection(s)

Details

Search


Browse

My Account

Statistics