Modersmålsundervisning och utmaningar med genrepedagogik och cirkelmodellen

DSpace Repository

Modersmålsundervisning och utmaningar med genrepedagogik och cirkelmodellen

Details

Files for download
Icon
Overview of item record
Publication Student essay 15hp
Title Modersmålsundervisning och utmaningar med genrepedagogik och cirkelmodellen
Author Alfajad, Asmaa
Date 2020
Swedish abstract
I klassrummet möter modersmålslärarna olika elever med olika nivåer och det kan var en utmaning för modersmålslärare. Studiens syfte är att undersöka vilka strategier modersmålsläraren använder i undervisningen för att lära eleverna att skriva olika typer av texter och vilka utmaningar modersmålsläraren upplever i sitt arbete med genrepedagogik. Resultatet visar att modersmålslärarna som deltog i studien upplever olika problem som kan påverka sina undervisningar. De flesta anser att det är svårt att hitta rena läromedel som anpassar sina elever, vilket gör att modersmålslärarna arbetar extra för att översätta svenska texter till sina modersmål. Ont om undervisningstider kan hindra modersmålslärarna att jobba på ett effektivt sätts med cirkelmodellen så det finns en av de deltagarna hoppar över en fas av cirkelmodellen. Deltagarna anser att mer tid för planeringen samt mer tid för modersmålsundervisningen kan hjälpa dem att jobba med genrepedagogiken och cirkelmodellen på tydligt och effektivt sätt.
Publisher Malmö universitet/Lärande och samhälle
Language swe (iso)
Subject Modersmålsundervisning och utmaningar med genrepedagogik och cirkelmodellen
Modersmålsundervisning och utmaningar med genrepedagogik och cirkelmodellen
Handle http://hdl.handle.net/2043/31557 Permalink to this page
Link to publication in DiVA Find this research publication in DiVA (n/a for student publ.)
Facebook

This item appears in the following Collection(s)

Details

Search


Browse

My Account

Statistics