Matematikläxans syfte - lärares och elevers perspektiv

DSpace Repository

Matematikläxans syfte - lärares och elevers perspektiv

Overview

Detailed record

dc.contributor.author Eriksson, Andreas
dc.contributor.author Bergström, Viveca
dc.date.accessioned 2010-01-28T06:43:51Z
dc.date.available 2010-01-28T06:43:51Z
dc.date.issued 2010 en
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/2043/9599
dc.description Avsikten med examensarbetet är att på en skola undersöka matematiklärarnas syfte med matematikläxan och hur eleverna uppfattar syftet. Undersökningen genomfördes genom tre intervjuer med lärare som undervisar i matematik i grundskolans senare år. I undersökningen genomfördes även en enkätstudie med de elever som undervisas av de tre lärarna i intervjuerna. Resultatet visar på en samstämmighet mellan lärarens syfte med matematikläxan och elevernas angivna uppfattningar av syftet, i kategorierna ökad kunskap och befästa kunskap. Utöver den samstämmigheten påträffas även ytterligare elevförhållningssätt som bedömning, tidsaspekt och förtryck. Undersökningen visar även att eleverna anger att läxan anses vara viktig och lärorik men ointressant och lätt. en
dc.language.iso swe en
dc.publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen en
dc.subject läxa en
dc.subject matematik en
dc.subject grundskola en
dc.subject lärare en
dc.subject elev en
dc.title Matematikläxans syfte - lärares och elevers perspektiv en_US
dc.type M3 en
dc.setspec.uppsok PhysicsChemistryMaths en
mahlocal.xprt.faculty2019 LS
mahlocal.xprt.institution2019 LS
mahlocal.xprt.program Lärarutbildning: Matematik och lärande
 Find Full text Files for download
Icon

This item appears in the following Collection(s)

Overview

Search


Browse

My Account

Statistics