Vem dokumenterar? - Barnen!

DSpace Repository

Vem dokumenterar? - Barnen!

Overview

Detailed record

dc.contributor.author Vintvall, Süzanna
dc.date.accessioned 2011-12-05T08:18:34Z
dc.date.available 2011-12-05T08:18:34Z
dc.date.issued 2011 en_US
dc.identifier.citation 37 en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/2043/12707
dc.description Syftet med genomförda studie är att undersöka om barn kan få ökat inflytande i förskolan genom att med hjälp av kamera själva dokumentera sin verksamhet. Dokumentation i förskolan utförs oftast av vuxna, men i studien vänds detta på genom att låta barnen dokumentera. Utgångsdiskurs och perspektiv är kompetensdiskursen och barns perspektiv. I förskolans nyligen reviderade läroplan framgår det att förskolan är skyldig att dokumentera verksamheten och följa upp dokumentationen, samt att barn i förskolan har rätt till inflytande över verksamheten. Den genomförda studien använder kvalitativ metod för att kunna uppmärksamma det unika och avvikande i barnens fotografier, och för att kunna förstå hur barnen upplever sin vardag på förskolan. Resultaten visar att barnen i nuläget inte har stort inflytande på verksamheten, men de äger en vilja att utöva mer inflytande. Att låta barn fotografera verksamheten ökar deras inflytande under förutsättning att pedagoger använder fotografierna som underlag i sin planering. en_US
dc.language.iso swe en_US
dc.publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle en_US
dc.subject barns en_US
dc.subject perspektiv en_US
dc.subject dokumentation en_US
dc.subject inflytande en_US
dc.title Vem dokumenterar? - Barnen! en_US
dc.type M3 en_US
dc.setspec.uppsok SocialBehaviourLaw en_US
 Find Full text Files for download

This item appears in the following Collection(s)

Overview

Search


Browse

My Account

Statistics