TV och bokläsning - samspel eller konkurrens? Bokens ställning i mediekonkurrensen över tre decennier

DSpace Repository

TV och bokläsning - samspel eller konkurrens? Bokens ställning i mediekonkurrensen över tre decennier

Overview

Detailed record

dc.contributor.author Johansson-Smaragdi, Ulla
dc.contributor.author Jönsson, Annelis
dc.date.accessioned 2005-01-17T10:13:44Z
dc.date.available 2005-01-17T10:13:44Z
dc.date.issued 2002
dc.identifier.citation 29 en
dc.identifier.issn 1101-7643
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/2043/1289
dc.description Baksidestext: Mediasituationen i Sverige har förändrats avsevärt under de tre senaste decennierna i såväl fråga om utbud och tillgång som den tid vi ägnar medierna. Den förändrade mediesituationen har inte sällan lett till debatt kring bl a litteraturens ställning och barns och ungdomars läsvanor. I debatten framställs ofta bildmedierna som ett hot mot boken och läsningen. TV, men även video beskrivs ofta som konkurrenter till de tryckta medierna och anklagas bl a för att ta tid från barns och ungdomars bokläsande genom att erbjuda mer lättillgängliga alternativ men också skapa behov av action och tempo för att upprätthålla ett intresse. Fokus i denna studie är barns och ungdomars läsvanor och intresse för bokläsning samt hur läsvanorna har utvecklats och förändrats över tid. I studien jämförs läsvanorna i två åldersgrupper, 11/12-åringar och 15/16- åringar, i skilda mediekontexter, nämligen 1976, 1980, 1989, 1994 och 1998. en
dc.language.iso swe
dc.publisher Malmö : Malmö högskola, Lärarutbildningen, 2002 en
dc.title TV och bokläsning - samspel eller konkurrens? Bokens ställning i mediekonkurrensen över tre decennier en
dc.type Report en
dc.identifier.paperprint 1
dc.relation.ispartofpublication Rapporter om utbildning; 3/2002
 Find Full text Files for download

This item appears in the following Collection(s)

Overview

Search


Browse

My Account

Statistics