Invandrade arbetslösa akademiker blir lärare: Dokumentation och tolkning av första året av kompletteringsutbildning

DSpace Repository

Invandrade arbetslösa akademiker blir lärare: Dokumentation och tolkning av första året av kompletteringsutbildning

Overview

Detailed record

dc.contributor.author de Jong, Marjanna
dc.date.accessioned 2005-01-17T12:06:06Z
dc.date.available 2005-01-17T12:06:06Z
dc.date.issued 2001
dc.identifier.citation 49 en
dc.identifier.issn 1101-7643
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/2043/1302
dc.description Baksidestext: Vad hände när invandrade akademiker av Arbetsförmedlingen erbjöds att delta i en kompletteringsutbildning för att sen kunna fortsätta med en svensk lärarutbildning? Samhällets uttalade målsättning är att invandrare skall integreras. Trots detta är många invandrare arbetslösa och det finns många hinder för deras inträde i arbetsmarknaden. Ett speciellt önskemål är att rekrytera fler invandrare till läraryrket så att lärarna kan spegla befolkningens sammansättning. Denna rapport beskriver projektet Kompletteringsutbildning för Invandrade Akademiker (KIA), som startade 1999 med utgångspunkt i ovannämnda målsättningar. Utifrån gruppdiskussioner med kursdeltagare och intervjuer med lärare, beskrivs och tolkas olika händelser och upplevelser samt de problem som uppstod och fick lösas under det första året. en
dc.language.iso swe
dc.publisher Malmö : Malmö Högskola, Lärarutbildningen, 2001 en
dc.title Invandrade arbetslösa akademiker blir lärare: Dokumentation och tolkning av första året av kompletteringsutbildning en
dc.type Report en
dc.identifier.paperprint 1
dc.relation.ispartofpublication Rapporter om utbildning;5/2001
 Find Full text Files for download

This item appears in the following Collection(s)

Overview

Search


Browse

My Account

Statistics