En ny bild av islam?

Overview

Detailed record

dc.contributor.author Jarl, Tobias
dc.date.accessioned 2015-06-23T13:54:04Z
dc.date.available 2015-06-23T13:54:04Z
dc.date.issued 2015 en_US
dc.identifier.citation 36 en_US
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/2043/19054
dc.description Denna uppsats fokuserar på hur bilden av islam och muslimer visas i läroböcker från 2001 och framåt. Syftet med uppsatsen är att se om de samhälleliga förändringarna efter attentatet mot World Trade Center 2001 har påverkat läromedlen. Undersökningen görs på läroböcker skrivna efter 2001 i ämnet religionskunskap. Läroböckerna är på gymnasienivå. Uppsatsens teoretiska utgångspunkt är Edward Saids teori om orientalism. Den används i en kvalitativ undersökning av materialet som undersöker vissa tematiska aspekter och bilderna i böckerna. Resultatet av undersökningen är att vissa delar av läroböckerna har förändrats och blivit mer nyanserade, framför allt de som rör politik och islam som en våldsbenägen religion, men andra aspekter har inte förändrats, såsom klädsel och utövandet av religionen. en_US
dc.language.iso swe en_US
dc.publisher Malmö högskola/Lärande och samhälle en_US
dc.subject islam en_US
dc.subject läromedelsanalys en_US
dc.subject orientalism en_US
dc.subject religionskunskap en_US
dc.title En ny bild av islam? en_US
dc.type M3 en_US
dc.setspec.uppsok HumanitiesTheology en_US
 Find Full text Files for download

This item appears in the following Collection(s)

Overview

Search


Browse

My Account

Statistics