Rättvis bedömning av fria arbetsmoment

DSpace Repository

Rättvis bedömning av fria arbetsmoment

Overview

Detailed record

dc.contributor.author Nordqvist, Else-Marie
dc.contributor.author Svensson, Netti
dc.date.accessioned 2006-02-14T11:48:56Z
dc.date.available 2006-02-14T11:48:56Z
dc.date.issued 2006
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/2043/2055
dc.description Sammanfattning (Abstract) Vi vill kunna göra en rättvis bedömning av de fria arbetsmomenten. Därför vill vi undersöka om det finns skillnader mellan lärare och elevers syn på vad som bedöms och vad som anses rättvist. Fria arbetsmoment så som PBL, casemetodik, projektarbete, temaarbete och rollspel handlar om att elever själv konstruerar sin kunskap var och en efter sina förutsättningar. Som hjälpmedel vid bedömningen har lärarna i allmänhet nationella och lokala styrdokument. En rättvis bedömning av elevens kompetenser sker med både summativa och formativa bedömningsformer. Vi har lämnat enkäter till elever för att få svar på vad de tror har betydelse för betyget. För att få svar på hur lärare bedömer de fria arbetsmomenten har vi gjort intervjuer. Vi har även undersökt om det finns skillnader mellan elevers och lärares syn på bedömning med avseende på rättvisa och likvärdighet. Resultatet visar att eleverna vill bli bedömda på mer än bara provresultat och detta är även lärarnas intentioner fast det inte alltid blir så. Vi ser att utvecklingen går mot en mer formativ bedömning, vilket vi anser krävs för en rättvis bedömning. en
dc.language.iso swe
dc.publisher Malmö högskola/Lärarutbildningen en
dc.subject Bedömning, betygssättning, fria arbetsmoment, kompetenser, rättvisa en
dc.title Rättvis bedömning av fria arbetsmoment en
dc.type M3 en
dc.setspec.uppsok SocialBehaviourLaw en
 Find Full text Files for download

This item appears in the following Collection(s)

Overview

Search


Browse

My Account

Statistics