En utvärderingsstudie i lärandet av programmering i skolan

DSpace Repository

En utvärderingsstudie i lärandet av programmering i skolan

Details

Files for download
Icon
Bachelor Student Essay
Overview of item record
Publication Bachelor thesis
Title En utvärderingsstudie i lärandet av programmering i skolan
Author Svensson, Gustav ; Beijar, Patrik
Date 2016
English abstract
For some time now, there's been a debate if programming should be included in the Swedish compulsory school curriculum. The choice to add programming in primary education is now one of the clearest education trends in Europe. Several countries, such as Denmark and England, have already in some ways introduced programming to the primary education. This study examines how programming and computational thinking can be taught in the Swedish schools. We have done a review of past programming language used for teaching programming and computational thinking, but also through observational study and a survey study. The observational study was performed in Malmö at the community CoderDojo, a worldwide movement that offers everyone the opportunity to test programming. To get an idea of what children and teenagers think about programming, we also a performed a survey. This survey was sent out to all CoderDojos operations in Sweden. The results from these surveys give us a picture of what children and teenagers think on how programming and computational thinking might be used in the school.
Swedish abstract
Det har länge varit en debatt om programmering ska ingå i den svenska grundskolans läroplan. I Europa är valet att lägga till programmering i grundskoleutbildningen just nu en av de tydligaste trenderna. Flera länder, så som Danmark och England, har redan på något sätt infört programmering till sin grundskoleutbildning. I denna studie undersöks hur programmering och datalogiskt tänkande kan undervisas i skolan. Detta görs dels genom en genomgång av tidigare programmeringsspråk som har används till undervisning av programmering, men även genom en observations- och enkätstudie. Observationsstudien genomfördes i Malmö hos verksamheten CoderDojo, en global rörelse som erbjuder alla möjligheten att få testa på programmering. För att få en uppfattning av vad barn och ungdomar har för tankar och idéer om programmering genomförde vi även en enkätundersökning som skickades ut till CoderDojos samtliga verksamheter i Sverige. Resultatet från dessa enkäter gav en bild av vad barn och ungdomar har för tankar om hur programmering kan användas i den svenska skolan.
Publisher Malmö högskola/Teknik och samhälle
Pages 46
Language swe (iso)
Subject Programming
Computational thinking
Teaching
Systematic observations
Datalogisk tänkande
Systematiska observatione
Skolundervisning
CoderDojo
Handle http://hdl.handle.net/2043/21612 Permalink to this page
Facebook

This item appears in the following Collection(s)

Details

Search


Browse

My Account

Statistics